Avans vervroegt deadline herinschrijven

Machtiging

Sinds vorige week kunnen Avansstudenten zich via Studielink herinschrijven voor de opleiding waaraan ze studeren. Bovendien worden ze geacht een machtiging voor het collegegeld op te sturen. Om studenten te stimuleren dit op tijd te doen, blokkeerde Avans vorig jaar de accounts van studenten die op 15 september hun zaken nog niet op orde hadden. In totaal ging het om 1.500 studenten.

Dit jaar heeft Avans, net als enkele andere hogescholen, de uiterlijke datum dus vervroegd naar 1 september. Studenten bij wie het account is geblokkeerd krijgen bovendien niet, zoals vorig jaar, tot 1 oktober de tijd om hun inschrijving alsnog te voltooien, maar tot 15 september. Mocht de student dan nog steeds zijn inschrijving niet op orde hebben, dan wordt hij uitgeschreven.

Avanspasje

Ook voor nieuwe studenten gelden er strengere regels. Zij krijgen niet langer een Avanspasje en -account als ze zich via Studielink aanmelden. Dat was vorig jaar nog wel het geval. Nu moeten ze eerst hun inschrijving compleet maken door hun diploma, identiteitsbewijs en een machtiging voor het collegegeld op te sturen. Pas dan krijgen ze een pasje en account van de hogeschool.

Volgens Frank Buitenhuis van de Studentenadminstratie probeert Avans hiermee duidelijkheid te scheppen bij studenten: ‘Als wij een student opbelden die zijn inschrijving nog niet had voltooid, kregen we vaak te horen: “Maar ik heb toch al een pasje? Waarom krijg ik dat als ik nog niet ben ingeschreven?” Die verwarring proberen we met de nieuwe regels te voorkomen.’

Geen diploma

Buitenhuis wil wel benadrukken dat er altijd uitzonderingsgevallen zijn: ‘Mbo’ers hebben op 1 september soms nog geen diploma en bij internationale studenten zit het vaak ook anders in elkaar. En voor alle studenten geldt: als ze buiten hun schuld om de inschrijving niet hebben kunnen voltooien, dan houden we daar natuurlijk rekening mee.’ [CT]