Bossche academie AI&I groeit explosief

De academie die opleidingen verzorgt als Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde en Informatica zag drie jaar toe hoe academies om haar heen explosief toenamen. Zelf groeide AI&I in die periode slechts mondjesmaat. Ter illustratie: in 2011 kwamen er slechts zeven studenten meer binnen dan in 2009. Dat het aantal aanmeldingen dit jaar lijkt te gaan groeien met 41 procent is dus imponerend.

Voorlopig cijfers

De nadruk in de vorige zin ligt op het woord ‘lijkt’. Het percentage is namelijk gebaseerd op cijfers van Qlikview, een programma dat het aantal aanmeldingen via Studielink registreert. Het gaat om voorlopige cijfers. Nog niet alle scholieren die willen gaan studeren hebben zich immers aangemeld. Bovendien kunnen scholieren die dit al wel hebben gedaan, besluiten om die aanmelding in te trekken, bijvoorbeeld als ze voor een andere studie kiezen.

Dat neemt niet weg dat AI&I komend studiejaar explosief gaat groeien. Ten opzichte van dezelfde periode in 2011 heeft de academie 165 extra aanmeldingen. Verantwoordelijk voor de grootste klapper is Communication en Multimedia Design (CMD). De opleiding heeft tot nu 69 procent meer aanmeldingen (zie ook tabel).

Geheim

‘De hoge kwaliteit van onze opleidingen was een goed bewaard geheim. Buiten Avans was dat maar beperkt bekend’, zegt directeur André Gehring. ‘We hebben afgelopen jaar daarom geïnvesteerd in communicatie. De website is vernieuwd en onze projecten kwamen voorbij in het Brabants Dagblad en op Omroep Brabant.

‘Bovendien is de Techniekhal vernieuwd’, zoekt Gehring nog naar andere verklaring. ‘Dat heeft bij de opleidingen Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek wellicht een rol gespeeld.’

Kwaliteit omlaag

De enorme toename van het aantal nieuwe studenten heeft ook zo haar keerzijde. Daarvoor waakt Gehring: ‘Al je zo explosief groeit, is het belangrijk dat je ook de faciliteiten goed houdt om te voorkomen dat de kwaliteit omlaag gaat. Zo zijn we al in april begonnen met het uitzetten van vacatures om goed personeel binnen te halen. We zijn overal op voorbereid.’ [CT]

Opleiding