Terug naar overzicht

Masterclass crowdfunding: ‘Ontwikkel een kostenallergie’

 

Berg begint de masterclass met de vraag hoe de wereld om ons heen is. Uit het lokaal in Breda komen kreten als hectisch en kleurrijk. Zelf heeft hij maar één woord nodig: ‘boeiend’. Hij legt uit dat nú de juiste tijd is om ambities en dromen waar te maken. ‘Een paar jaar geleden was het veel moeilijker. Tegenwoordig is er een overvloed aan technieken.’ Ook geeft hij aan dat Nederland een geschikt land is, omdat het ondernemend is en over gulle ondernemers schikt.

Stappen

De bijeenkomst werd georganiseerd in het kader van Rent a Talent . Berg is er zeer over te spreken: ‘Je gaat erdoor eindelijk nadenken over wat je wil en waar je goed in bent. En daarbij doe je iets voor anderen.’ Na de masterclass is het de bedoeling dat de aanwezigen na gaan denken over wat zij kunnen doen voor de goede doelen. Alleen erover nadenken is niet genoeg, het moet namelijk ook uitgevoerd worden. Daarbij is volgens Berg het moeilijkste om te eerste stap te zetten, maar wel voor iedereen mogelijk. ‘Om dat te doen, moet je van jezelf houden. Heb je het eenmaal gedaan, dan worden de volgende stappen makkelijker.’  

 
‘De kunst is mensen te verleiden om jou geld te geven.’ En hoe kun je dat beter doen dan met een team. Het liefst een team met verschillende type mensen, die allemaal andere inzichten hebben. Iedereen is goed in iets anders, dus verdeel dat dan goed. Ook werkt het volgens Berg voordeling iets te doen wat je leuk vindt. ‘Maak het fun, het leven kan al zwaar genoeg zijn.’

Kostenallergie

‘Ontwikkel een allergie voor kosten.’ Volgens Berg is het niet nodig om ergens voor te betalen, zoals voor advertenties. Er zijn veel verschillende communicatiekanalen, waarvan iedereen gebruik kan maken. Social media is er een van. Via Facebook en Linkdin kun je alles sharen met anderen. Doordat zij dat ook weer kunnen doen verspreid de informatie zich vanzelf.  Netwerken en relaties zijn erg belangrijk bij crowdfunding.

Wat iedereen in gedachten moet houden, is dat elk groot bedrijf met een idee begon. Het kost tijd om er een succes van te maken. En je moet er wel iets voor doen, want succes komt je niet aanwaaien. Berg vertelt dat het gemiddeld zeven jaar duurt voordat een bedrijf succes heeft. Tot die tijd is het volgens hem niet slecht om soms een stap achteruit te zetten. ‘Zolang je erna maar twee stappen vooruit zet.’ [JP]

Meer lezen?