Nog twee jaar de tijd voor studiebijsluiter

Zijn partijgenoot Anne-Wil Lucas van de VVD stelde in de Tweede Kamer vragen over de nieuwe studiebijsluiter die afgelopen weekend is gepresenteerd. Vier hogescholen bieden in hun voorlichtingsfolders voortaan informatie over studiesucces, studenttevredenheid en de kans op een baan.

Het is een 'eerste stap' op weg naar eerlijke voorlichting, zei Lucas, die de vier deelnemende hogescholen complimenteerde. Zou deze bijsluiter niet zo snel mogelijk voor alle opleidingen in het hoger onderwijs verplicht gesteld moeten worden?

Eerlijk voorlichten

Een eerste stap? Dat wilde Zijlstra nuanceren. Opleidingen willen studiekiezers heus wel eerlijk voorlichten, meent hij, maar ze geven veelal moeilijk vergelijkbare informatie. Het voordeel van de bijsluiter is dat studiekiezers de cijfers eenvoudig naast elkaar kunnen leggen.

Zo slecht is het dus niet gesteld met de studievoorlichting, vindt Zijlstra. Daarom heeft hij minder haast dan Lucas. Hogescholen en universiteiten moeten uiteindelijk allemaal aanhaken bij de studiebijsluiter, maar laten ze dat vooral uit eigen beweging doen. Dan hoeft Zijlstra geen nieuwe regelgeving over hen uit te storten. Als ze in 2014 allemaal meedoen, is hij tevreden.

Volgend jaar aanpassen?

Lucas niet. Kon de staatssecretaris er niet voor zorgen dat de instellingen al volgend jaar hun voorlichtingsmateriaal aanpassen? Anders gaan er in september 2013 weer duizenden jongeren studeren zonder dat ze goede voorlichting hadden gehad.

Opnieuw hield Zijlstra de boot af. Er viel genoeg te verbeteren in de voorlichting, erkende hij, maar in eerste instantie moet de sector dat probleem zelf oplossen. Een verplichting opleggen kan altijd nog, als de instellingen hun plicht ontduiken. Zijlstra: 'We moeten onszelf niet voorbij hollen.' [BB/HOP]