Onvoldoende voor Bossche sportfaciliteiten

De Bossche studenten waren redelijk eenduidig in hun mening over de sportfaciliteiten. Zo gaven studenten van de Akademie voor Kunst & Vormgeving  een 2,48. Ook bij de Academie voor Marketing (2,45), de Academie voor Management en Bestuur (2,33), de Academie voor Sociale Studies (2,28) en de Juridische Hogeschool (2,21) kregen de sportvoorzieningen een onvoldoende . Gemiddeld leverde dat een 2,41 op. Het cijfer viel daarmee een stuk lager uit dan in Tilburg (3,22) en Breda (2,97).

Fitness duurder

Studenten in Den Bosch zijn wat betreft sportfaciliteiten aangewezen op het Koning Willem I College, dat naast het Avansgebouw aan de Onderwijsboulevard ligt. Het aanbod bestaat onder andere uit Zumba, zaalvoetbal en spinning. Een jaarkaart kost 75 euro. Ter vergelijking: in Breda betaal je 100 euro, in Tilburg 109 euro. Wie wil fitnessen is in Den Bosch wel duurder uit. Dan betaal je namelijk 75 euro extra. In Breda en Tilburg zit dat bij het bedrag voor de sportkaart inbegrepen.

‘Maar je kunt de faciliteiten niet vergelijken met een gewoon sportcentrum’, zegt Simon van der Zon, tweedejaarsstudent Technische Informatica. ‘De fitnessapparaten zijn relatief oud, er is weinig keus en ze zijn vaak bezet. Het enige voordeel is het lagere inschrijfgeld. Maar waar ik fitness hebben ze tegenwoordig ook een studententarief, dus zoveel scheelt dat nu ook weer niet.’

Beperkt open

Cor Blom, sportcoördinator bij het Koning Willem I College vermoedt dat de lage score vooral wordt veroorzaakt door de beperkte openingstijden: ‘We hebben hier geen eigen accommodatie, maar zitten in een school. Daardoor zijn we in het weekend niet open en kunnen studenten doordeweeks pas vanaf 16.30 uur terecht in de zaal. De rest van de tijd worden de faciliteiten gebruikt voor bijvoorbeeld gymlessen.’

Volgens Blom is hierdoor ook het aanbod beperkt: ‘Als je een hele dag  tot ’s avonds laat een hal tot je beschikking hebt, kun je veel meer aanbieden. Dan kun je behalve zaalvoetballen ook een volleybal- of badmintoncompetitie houden.’

Sportiom

De ontevreden geluiden over de Bossche sportfaciliteiten waren al bekend bij Avans. Wellicht dat de hogeschool daarom na de zomer de handen ineen slaat met Sportiom. Studenten kunnen vanaf het nieuwe schooljaar dus voordelig sporten op sportpark De Vliert, waar ook het stadion van FC Den Bosch ligt. Sportiom pronkt op haar website onder andere met een subtropisch zwembad, een ijsbaan, een fitnessruimte en squashbanen.

Meer resultaten van de Nationale Studenten Enquête vind je hier. [CT]