Werelds beste ziekenhuis meldt alle fouten

Het blijkt dat er nog steeds veel kwaliteitsverbetering mogelijk is in de gezondheidszorg. Derdejaars Verpleegkunde presenteren hun onderzoeksresultaten tijdens het Verpleegkundig Symposium op dinsdag 26 juni.

Fouten melden
Zo blijkt onder andere dat een ziekenhuis in Zweden het veiligste is ter wereld omdat álle fouten en incidenten worden gemeld door verpleegkundigen. Ieder losliggend tegeltje waar een patiënt over zou kunnen vallen of medicatie die niet wordt toegediend, wordt geregistreerd. Dat blijkt in Nederland niet zo vanzelfsprekend, dat gaat ten koste van de patiëntveiligheid.

Rouwverwerking
En hoe gaan verpleegkundigen eigenlijk om met de rouwverwerking in verschillende culturen? Houden ze daar rekening mee? Weten zij genoeg over rituelen als bijvoorbeeld een moslim overlijdt?

Ook stelden de studenten vast dat het dragen van veiligheidshesjes op een ziekenhuisafdeling het aantal medicatiefouten verlaagt. Ondanks dit onomwonden feit, worden deze niet gedragen door het ziekenhuispersoneel.

Het zijn stuk voor stuk onderzoeksresultaten die worden toegelicht door de studenten. Het Verpleegkundig Symposium wordt op 26 juni gehouden, vanaf 18.30 uur aan de Hogeschoollaan in Breda. [SD]