Zijlstra blij met plannen kunstopleidingen

In totaal willen de kunstopleidingen bijna veertienhonderd studenten minder toelaten. Ze snijden vooral in richtingen met weinig perspectief op werk. Zijlstra vindt dat een goed idee, zolang de opleidingen ook aan hun profiel en onderwijs werken.

Meer samenwerken

Dat gaan ze doen, lieten ze vorige week weten in een plan dat ze een ‘houtskoolschets’ noemden. Ze willen meer samenwerken en studenten vaker naar elkaar doorverwijzen als dat nodig is.

De staatssecretaris steunt de plannen die de kunstopleidingen inleverden. Als de hogescholen woord houden en hun onderwijs hervormen, zal hij de vermindering van het aantal studenten compenseren tot en met studiejaar 2015/2016.

Financieel gunstig

Aangezien de financiering van opleidingen altijd twee jaar achterloopt, krijgen de kunstopleidingen tot en met 2017/2018 evenveel geld als nu. Dit betekent dat voor de hogescholen financieel gunstig is hun studentenaantallen snel te laten krimpen. [BB/HOP]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

AKV|St. Joost mengt met zuidelijke academies – 05-06-2012