Breda Art Awards voor drie kunststudenten

De studenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost ontvingen de prijs van de Bredase wethouder Bob Bergkamp. De Breda Art Award is een publieksprijs en heeft als doel om jong kunsttalent een podium te bieden en extra steun te geven in hun carrière. De ceremonie was in het gebouw van AKV|St. Joost in Breda. Tijdens de avond werden de werken van zeven genomineerden getoond en kon het publiek op zijn favoriet stemmen.

Eigen muziekstuk

Animatiestudent Evert van der Veen maakte de film ‘Sonic Fauna’. Hierin heeft hij een eigen muziekstuk gevisualiseerd in 3D, waarin verschillende abstracte wezens een eigen geluid produceren. Zo ontstaat een spel tussen geluid en beeld.

Illustratrice Lea Vervoort won met haar interactieve prentenboek ‘Isaac & Polak’, een avonturenboek voor kinderen vanaf acht jaar. Het verhaal speelt zich af in een fictieve wereld waar oorlog heerst. Door steeds de juiste dingen aan te klikken, worden de hoofdpersonen Isaac en Polak geholpen en vordert het verhaal.

Voedselbank

Tot slot was er een Breda Art Award voor AV-student Wietske de Klerk , die de film ‘Continuüm’ maakte. De film heeft een hoog spanningsniveau, waardoor de aandacht van de kijker op intrigerende wijze gevangen wordt. De maker slaagt erin clichés en moralisme te ontstijgen, aldus het oordeel van de organisatie achter de Breda Art Award.

Het goede doel werd ook niet vergeten. Iedere aanwezige op de feestavond, georganiseerd door de Bredase Rotary-club, betaalde dertig euro entree. De opbrengst hiervan gaat naar de Voedselbank. [LJ]