Bredanaars protesteren tegen studenten

Handtekeningen

In de straat Grensvaart worden zeven van de 37 eengezinswoningen verhuurd aan studenten of Polen, zo schrijft BN DeStem. Binnenkort komen daar nog twee huizen bij. ‘Dit kan echt niet meer’, zegt Grensvaart-bewoner Henny Kemp in het regionale dagblad.

Kemp verzamelt deze dagen handtekeningen in zijn straat en gaat een bezwaarschrift indienen bij de gemeente. Zo hopen hij en zijn mede-actievoerders in het nieuwe bestemmingsplan voor de wijk een verbod op kamerverhuur te kunnen vastleggen.

Fietsen en voortuinen

De zorgen worden volgens BN DeStem breed gedeeld in de buurt. Ook in andere straten in de wijk Doornbos neemt het aantal studentenwoningen toe. De wijkbewoners vrezen waardevermindering van hun koopwoningen. Ze hebben er bovendien last van dat de studenten de voortuinen laten verloederen en dat er overal fietsen rondslingeren.

Actievoerder Henny Kemp in de krant: ‘De woningen hier zijn prima geschikt als starterswoning. Maar als ze zien hoe de straat verkommert, dan haken die starters af. Nu krijg je huisjesmelkers. Die trekken zich van niemand iets aan.’ Als het niet lukt het bestemmingsplan te wijzigen, dan willen de buurtbewoners dat de onroerendezaakbelasting (OZB) van hun woningen wordt verlaagd. [LJ]