CMD laat sinds een aantal jaren een maximaal aantal studenten toe. In 2010 lag die grens nog op 190 studenten voor Breda en 130 voor Den Bosch. In 2011 werden die aantallen omhoog geschroefd: CMD Breda mocht maximaal 210 nieuwe studenten aannemen en Den Bosch 150. Die maxima werden vorig jaar echter niet gehaald.
Echt nodig?
Volgens Bert Melief, directeur van CMD in Breda, is dat dan ook de belangrijkste overweging geweest om de numerus fixus nu af te schaffen: ‘Vanuit het ministerie van Onderwijs kwam de vraag, aan alle hogescholen in Nederland, waarom er nou eigenlijk een numerus fixus is. Is het echt nodig, met alle administratieve en financiële rompslomp van dien? Omdat het cijfer vaak niet wordt gehaald, speelt de vraag op of zo’n maximum wel nodig is.’
Maar het afschaffen van de numerus fixus bij CMD op Avans is niet aan dovemansoren gericht. Volgens Qlikview waren er vorig jaar in deze periode 119 inschrijvers bij CMD in Den Bosch. Nu zijn dat er 210, een toename van 76,2 procent. In Breda waren er vorig jaar in deze periode 151 inschrijvers en dit jaar 220, een toename van 45,9 procent.
Afschrikeffect
De conclusie dat aankomende studenten worden afgeschrikt door een numerus fixus en daardoor een andere studie kiezen, kun je echter niet zomaar trekken volgens Melief. ‘Er spelen ook andere factoren mee: interesse, baanzekerheid. Ik ben heel benieuwd hoe in oktober de definitieve cijfers zijn, want dan zien we ook of de intakegesprekken effect hebben gehad. Bij CMD in Den Bosch zijn ze daar namelijk mee begonnen dit jaar, maar wij in Breda nog niet.’
Over die baanzekerheid hoeven CMD’ers zich volgens Melief geen zorgen te maken. ‘Ja, we leveren straks een enorm grote lichting CMD’ers af. Vinden die allemaal werk in hun vakgebied? Ik denk van wel. CMD is een relatief jonge en onbekende studie en ook het beroep is relatief jong. Ik hoor vanuit de arbeidsmarkt geluiden dat men multimedia- en webexperts zoekt, precies wat CMD’ers zijn. Die bedrijven weten alleen nog niet dat ze bij ons moeten zijn.’ [LJ]
Punt. Of had jij nog wat?