Groentewinkel met drive-in

De tijd dat mensen hun dagelijkse portie vitaminen bij de lokale groenteman haalde, lijkt voorbij. Ter illustratie: de afgelopen tien jaar is het aantal groentewinkels in aantal gehalveerd, ze worden weggeconcurreerd door de goedkopere supermarkten. Aan de derdejaarsstudenten de opdracht om met oplossingen te komen door out of the box te denken.

Drive-in

Een van groepen opperde het idee van een drive-in voor hun fictieve groentewinkel. In het aan hun toegewezen verzorgingsgebied loopt namelijk de A28. Daar werd handig op ingespeeld door het voor automobilisten mogelijk te maken om op weg naar huis nog even snel groente of een kant-en-klaarmaaltijd in te laden.

De studenten achter het concept FreGGGGGies kwamen op de proppen met een rijdende winkel. Ze hadden als gebied de Utrechtse vinexwijk Vleuterweide. ‘Daar wonen vooral mensen met jonge of geen kinderen die overdag werken’, legt student Kiki Blom uit. ‘Dus dan komen wij rond 18.00 uur naar hen toe. Wij brengen de SRV-wagen terug in de samenleving.’

Winkelsafari

In totaal kregen achttien groepen in blok drie een verzorgingsgebied toegewezen. Ze namen enquêtes af onder potentiële klanten, kregen een kijkje in de keuken van een echte groentewinkel en deden inspiratie op tijdens een ‘winkelsafari’ langs succesvolle ondernemers uit de versbranche. Die input werd vervolgens omgetoverd tot een eigen winkelformule.

De drie best beoordeelde groepen presenteerden hun concept vorige week voor ondernemers uit de AGF(Aardappelen, Groente en Fruit)-branche. Die waren af en toe redelijk sceptisch over wat ze zagen. Over de SRV-wagen: ‘Probeer het bedrag voor zo’n wagen (grofweg vier ton, red.) maar eens los te krijgen bij de bank. Dat is niet eenvoudig.’

Kant-en-klaarmaaltijden

‘Het gaat ook niet alleen puur om die concepten’, zegt docent Gerard Rijsdijk. ‘Daar komen bruikbare ideeën voort. De groep van de SRV-wagen had bijvoorbeeld ook bedacht dat ze ’s middags naar bedrijventerreinen konden gaan om voor lunch te zorgen. Die insteek kan voor sommige ondernemers heel bruikbaar zijn.’ [CT]