Afstudeerfilm op Nederlands Film Festival

Filmmakers Mari Sanders en Jasper Knol studeerden af op Audiovisuele Vormgeving aan de kunstacademie in Breda. Voor hun afstuderen maakten zij samen de film Rue des Invalides: Sanders als regisseur en Knol als producent. De film is nu geselecteerd voor de studentencompetitie van het Nederlands Film Festival, dat van 26 september tot en met 5 oktober plaatsvindt in de binnenstad van Utrecht.

Autobiografisch

Rue des Invalides is een tragikomedie over een jongen in een rolstoel die zijn dromen najaagt en in Parijs op zoek gaat naar romantiek. Eenmaal in de stad van de liefde valt dat echter toch wat tegen. De toegankelijkheid van de lichtstad voor rolstoelgebruikers is verre van ideaal, zo wordt al snel duidelijk. Maar de allergrootste beperking zit in de manier waarop andere mensen met iemand met een handicap omgaan.

De korte film duurt 20 minuten en is voor een groot deel autobiografisch. Regisseur Mari Sanders zit namelijk zelf al zijn hele leven in een rolstoel, door een zuurstoftekort bij zijn geboorte. Voor deze film putte hij dan ook voor een groot deel uit eigen ervaringen.

15.000 euro

Sanders en Knol wisten voor hun film onder andere de gelauwerde presentator Martin Šimek te strikken. Met een zeventienkoppige crew trokken ze vier dagen door Parijs voor de opnamen op locatie, op een budget van minder dan 15.000 euro. Het meeste geld werd via crowdfunding bij elkaar gebracht.

De uitreiking van de drie studentenprijzen van het NFF (één voor regie, één voor productie en één voor de meest onderscheidende film) vindt plaats op maandag 1 oktober. In totaal zijn er 119 films van aanstormende filmmakers ingestuurd, waarvan er 56 op het festival worden vertoond. Als alles meezit gaat de afstudeerfilm van Sanders en Knol na vertoning in Utrecht ook de grens over: de productie is aangemeld voor zeven internationale festivals.

Op www.ruedesinvalides.nl kun je de trailer van de film bekijken en al het nieuws volgen rondom de competitie op het NFF. [LJ]