CDA nu ook tegen langstudeerboete

Prikkel

De lijsttrekkers van PvdA, D66, ChristenUnie, GroenLinks en CDA kwamen op het Utrechtse Janskerkhof bij elkaar om te debatteren over actuele onderwijsthema’s. CDA-voorman Sybrand van Haersma Buma deed tijdens het debat de uitspraak dat zijn partij de langstudeerboete niet langer steunt. Buma wil dat de prikkel bij de universiteiten en hogescholen komt te liggen, in plaats van bij de studenten.

Met deze draai van het CDA lijkt nu een meerderheid van de Tweede Kamer tegen de langstudeerboete. De maatregel zou vanaf 1 september gaan gelden en houdt in dat studenten met meer dan een jaar studievertraging ruim 3.000 euro extra per jaar gaan betalen. PvdA, D66 en GroenLinks zijn al langer tegenstander van de maatregel.

Duidelijkheid

Ondertussen nadert de datum van 1 september en dus eisen de studentenorganisaties nu duidelijkheid over de langstudeerboete. Ze zeggen ‘er niks meer van te snappen’, zo is te lezen op Nu.nl. De organisaties roepen nu Kamerleden op terug te komen van reces, zodat er in de Tweede Kamer gestemd kan worden over de langstudeerboete.

Staatssecretaris Halbe Zijlstra van Onderwijs (VVD) reageerde na afloop van het debat verbaasd op de uitspraak van Buma: ‘Het is opmerkelijk dat hij dit nu zegt, de langstudeermaatregel kwam bij het CDA vandaan. Kennelijk hebben ze nu andere gedachten’. De VDD zelf wil, samen met D66, GroenLinks en PvdA, een sociaal leenstelsel invoeren. [LJ]