Ikea gaat studentenflats bouwen

Ikea gaat in Nederland grootschalig investeren in studentenhuisvesting. De meubelfabrikant verwacht nog voor het einde van het jaar een overeenkomst te sluiten voor het bouwen van de eerste studentenflat van minstens 200 woningen, meldt de Volkskrant.

Intentieverklaring

De Zweedse meubelfabrikant heeft een exclusieve intentieverklaring getekend met studentenhuisvestingsbureau Duwo, dat de studentenkamers in beheer krijgt. Momenteel is Ikea nog in onderhandeling met diverse studentensteden over de exacte locaties.

Ikea heeft een kant-en-klare studentenkamer ontwikkeld van 17,5 vierkante meter. Die is al voorzien van de onder studenten populaire meubels van het Zweedse concern. Doel is om de kamers voor een zacht Ikea-prijsje te verhuren.

Oplopende kamernood

Vrijwel alle grote studentensteden in Nederland kampen met oplopende kamernood. Alleen al in het werkgebied van Duwo (Amsterdam, Delft, Leiden en Den Haag) is tot 2015 een tekort van bijna 20.000 studentenkamers.

'We richten ons vooral op Amsterdam en Delft, de steden waar de nood het hoogst is', zegt Duwo-directeur Jan Benschop, die betrokken is bij de onderhandelingen met de steden, in de Volkskrant. Benschop heeft goede hoop dat het doel van Duwo, 5.000 extra studentenwoningen in de komende vijf jaar, wordt gehaald.

'The sky is the limit voor Ikea', zegt Benschop. 'De studentenflats kunnen vanaf 200 kamers worden neergezet, maar 2.000 kan ook als steden dat willen.' [AR]