Kamer voor afschaffen langstudeerboete

Nadat het CDA dinsdag liet weten de langstudeerboete te willen afschaffen, bleek een meerderheid in de Tweede Kamer tegen de maatregel te zijn. De PvdA heeft daarop de andere politieke partijen gevraagd zich achter afschaffing te scharen; een meerderheid van 86 Kamerleden heeft daar gehoor aangegeven.

Uitstelllen

In een brief aan staatssecretaris Halbe Zijlstra van Onderwijs wordt voorgesteld om de uitvoering van de langstudeermaatregel in elk geval uit te stellen tot na de verkiezingen van 12 september.

'Het kabinet houdt zich aan de afspraken in het begrotingsakkoord', aldus staatssecretaris Halbe Zijlstra woensdag. 'Als de Tweede Kamer iets anders wil, dan moet ze zelf met dekking komen. Anders komt de afschaffing van de langstudeermaatregel neer op een bezuiniging van bijna 400 miljoen op het hoger onderwijs.' Het geld dat de langstudeerboete zou opbrengen, zou in de kabinetsplannen worden geïnvesteerd in het hoger onderwijs.

Nieuwe schade voorkomen

De universiteiten en de hogescholen willen dat de eventuele afschaffing van de langstudeerboete wel doordacht gaat plaatsvinden. 'Als de boete wordt afgeschaft moet dat zorgvuldig gebeuren. Anders ontstaat nieuwe schade', lieten de Vereniging van Universiteiten (VSNU) en de HBO-Raad woensdagavond weten. Dat is te lezen in de Volkskrant. [AR]