Kieswijzer voor jongeren online

De kieswijzer is bedoeld om jongeren te wijzen op de keuzes die politieke partijen maken in kwesties die hen aangaan. Jongeren zouden zich steeds minder vertegenwoordigd voelen in de politiek en dat moet worden tegengegaan.

Langstudeerboete ligt gevoelig

Voor de lancering van de kieswijzer in Madurodam gingen politici van PvdA, SP, D66, GroenLinks, CU, PvdD en Hero Brinkmans DPK met elkaar in debat onder leiding van rapper Lange Frans. Over de langstudeerboete werd daarbij met geen woord gerept. PvdA-kamerlid Tanja Jadnanansing verklaarde achteraf dat er een ‘radiostilte’ was afgesproken tot het debat van vandaag. Het onderwerp zou te gevoelig liggen.

De partijen spraken wel over het afschaffen van de basisbeurs. Daar moet dan volgens de PvdA wel een socialer leenstelsel voor in de plaats komen. De ChristenUnie is hoe dan ook tegen een leenstelsel omdat de drempel om te gaan studeren dan te hoog wordt, zeker voor kinderen uit een eenoudergezin. De SP sloot zich daarbij aan. ‘Het enige sociale aan een leenstelsel is het woordje “sociaal”’, aldus kamerlid Manja Smits.

Geldboom van de SP?

De SP wil bovendien huursubsidie voor studentenkamers, net als GroenLinks. ‘Waar is de geldboom van de SP?’, wilde D66-kamerlid Wassila Hachchi weten. ‘Wij maken andere keuzes’, kaatste Smits terug.

Uiteindelijk verkozen de jongeren Hachchi tot winnaar van het debat. Zij mocht daarop de kieswijzer live invullen en kwam keurig bij haar partij uit, met als opvallende tweede de DPK van Brinkman.

‘Politiek is meer dan eens in de vier jaar stemmen’, drukte Lange Frans de jongeren nog op het hart. Om eraan toe te voegen: ‘De laatste jaren was je het stemlokaal nog niet uit of je kon alweer terug.’ [BB/HOP]