Niet zoenen tijdens introweken

Broedplaats
Sinds 2009 wordt er een toename van bof in Nederland geconstateerd. Ook in 2012 melden nieuwe gevallen zich. Dit zijn met name studenten. In aanloop naar de introductieweken – een broedplaats voor virussen – adviseert de GGD de studenten dan ook om zich hiervoor te laten vaccineren via de GGD of de huisarts.

Check even bij je ouders of je als kind twee keer bent ingeënt tegen de bof. Als dat zo is ben je levenslang immuun voor dit virus en kan je helemaal los gaan. Als je één keer of helemaal geen vaccinatie tegen de bof hebt gehad, is het verstandig om dit alsnog te laten doen. Het blijkt namelijk dat eenmalige inenting nog niet garant staat voor een volledige bescherming tegen het virus.

Besmettelijk
De ziekteverschijnselen ontstaan 12 tot 25 dagen na besmetting. Het begint vaak met hoofdpijn en koorts. Later ontstaat een zwelling van speekselklieren, die vooral zorgt dat eten pijnlijk wordt. Na twee weken ben je er vaak weer vanaf. Maar ook als je geen klachten hebt, is het virus besmettelijk. [SD]