Streakende studenten in Den Bosch

De grofweg 180 eerstejaars studenten en 25 ouderejaars begeleiders van de opleidingen Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Chemie, Industriële Automatisering, Technische Informatica en Technische Bedrijfskunde lopen woensdagmiddag enigszins uitgeblust over het terrein van groepsaccommodatie De Zonnewende in Sint-Michielsgestel. Niet zo verwonderlijk, de complete voorraad bier is in de twee avonden ervoor er bijna doorheen gegaan.

String

De slopende introductie startte twee dagen eerder met een kennismaking met docenten, de opleiding en het Avansgebouw. ‘s Middags volgde de traditionele Scavengerhunt. De nieuwelingen kregen maandag in de Bossche binnenstad de meest vreemde opdrachten voor hun kiezen. Zo konden er punten worden verdiend door onder andere foto’s te maken van locaties en situaties in Den Bosch maar ook door de string van een vrouw te fotograferen, door een ketting te maken van kledingstukken (highscore: 150 meter!) of door te streaken op een plein in de binnenstad.

Dat laatste leek lange tijd geen haalbare kaart. Leek, want in een ultieme poging om nog wat punten te sprokkelen, besloot een groep van negen mannen naakt over het Burgemeester Loeffplein te rennen (Punt is druk bezig het filmmateriaal daarvan boven water te toveren).

Op die maandagmiddag werden de studenten ook met een banaan de binnenstad ingestuurd om die tegen een zo waardevol mogelijk voorwerp te ruilen. ‘Een van de groepen wist de banaan uiteindelijk in te wisselen voor een grafkist’, vertelt Job van Lieshout, een van de studenten in de organisatie. ‘De begrafenisondernemer kwam de kist zelfs speciaal brengen.’

Fanatieke feestvierders

Tegen de avond van de eerste dag weken de technici in spe uit naar Sint-Michielsgestel. Zodra de zon in deze bosrijke omgeving achter de horizon zakte, werd de ranja ingeruild voor alcohol en deden de techniekstudenten hun reputatie als fanatieke feestvierders eer aan en werd er samen met de docenten gebarbecued.

In totaal gingen er in twee avonden liefst 22 fusten van 50 liter bier doorheen. Omgerekend zo’n twintig glazen bier per student. ‘En dan te bedenken dat sommige studenten alleen wijn dronken’, glimlacht Job. Een student liet zich kaal scheren in ruil voor twintig glazen bier.

De intro-activiteiten hebben vooral voor veel gezelligheid en saamhorigheid  gezorgd, benadrukt docent Frans Schapendonk: ‘We zitten hier met zeven verschillende opleidingen en hebben er toch één groep van weten te maken. De studenten komen maandag goed voorbereid op school en kennen elkaar allemaal. Dan zie je toch dat zo’n introductie een vliegende start van je opleiding betekent.’ [CT]