Afstudeerfilm op festival en tv

Voor Kruispunt, een programma van de RKK, interviewden de tv-makers Mari Sanders in Parijs. Maar ook Jasper Knol, de ouders van Mari en acteur Niels Gomperts komen in de documentaire aan het woord. Kruispunt laat ook een paar fragmenten uit Rue des Invalides zien. De aflevering is op tv op zondag 7 oktober om 23.00 uur op Nederland 2.

Rolstoel en romantiek

Filmmakers Mari Sanders en Jasper Knol studeerden deze zomer af op Audiovisuele Vormgeving aan de kunstacademie in Breda. Voor hun afstuderen maakten zij de film Rue des Invalides: Sanders als regisseur en Knol als producent. De film is een tragikomedie over een jongen in een rolstoel die zijn dromen najaagt en in Parijs op zoek gaat naar romantiek.

De korte film duurt 20 minuten en is voor een deel autobiografisch. Regisseur Mari Sanders zit namelijk zelf al zijn hele leven in een rolstoel, door een zuurstoftekort bij zijn geboorte. Voor deze film putte hij dan ook voor een groot deel uit eigen ervaringen.

Utrecht

Komende week start in Utrecht het Nederlands Film Festival (NFF). De afstudeerfilm van de twee oud-studenten draait in ieder geval twee keer op het festival: op donderdag 27 september om 15.00 uur en op dinsdag 2 oktober om 22.15 uur. Beide vertoningen zijn in zaal 2 van het Louis Hartlooper Complex.

De film dingt ook mee in de NFF Studenten Competitie. Er is de Tuschinski Award voor de beste afstudeerfilm, de Dioraphte Award voor een opvallende film of crewlid, en de Filmproducenten Nederland Award voor de beste producent. Aan alle drie de prijzen is 5.000 euro verbonden. De uitreiking van de studentenprijzen is op maandag 1 oktober om 20.00 uur in Theater Kikker. [LJ]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Afstudeerfilm op Nederlands Film Festival 20-08-2012