Bouwstudenten showen Tilburgs monument

In heel Nederland kunnen aankomende zondag mensen weer een kijkje nemen in bijzondere gebouwen die anders gesloten zijn voor publiek. Studenten van studievereniging AnnexisBMV leiden bezoekers rond door het oude kloostergebouw en de tuin eromheen, terwijl ze van alles over het gebouw aan de Lange Nieuwstraat vertellen.

Wonen

Het voormalige Clarissenklooster is een rijksmonument. Het werd gebouwd in 1890, naar een ontwerp van de Tilburgse architect A.G. de Beer. In 1989 vertrokken de laatste acht zusters naar Someren. Daarna was het gebouw een paar jaar een spiritueel centrum. Sinds 2007 wonen er studenten.

Het Clarissenklooster ligt aan de Lange Nieuwstraat 191. Het gebouw wordt zondag opengesteld van 11.00 tot 17.00 uur. [LJ]