Collegegeld schrikt duizenden Britten af

De Britse overheid besloot twee jaar geleden flink te bezuinigen op hoger onderwijs en verhoogde het collegegeld per 2012 van 3.450 naar 7.200 euro. De beste universiteiten – een derde van alle instellingen – mogen zelfs meer dan 10.000 euro vragen. De officiële cijfers moeten nog gepubliceerd worden, maar volgens het tijdschrift Times Higher Education is dit één van de redenen dat er dit studiejaar veel minder inschrijvingen zijn.

Verkeerde inschatting

Bovendien is er waarschijnlijk een verkeerde inschatting gemaakt van het aantal studenten met topcijfers. In plaats van 85.000, zouden het er 7.000 minder zijn, met als gevolg dat universiteiten plekken overhouden. Studenten met gemiddelde cijfers komen daar niet voor in aanmerking: de overheid heeft voor hen een maximum afgesproken met universiteiten.

De Engelse minister van hoger onderwijs en wetenschap David Willetts bevestigt dat er inderdaad een verschil is met de aanmeldingen in 2011. Volgens hem waren die hoger dan normaal omdat toen minder scholieren voor een tussenjaar kozen. [PV/HOP]