Elsevier: Avans beste brede hogeschool

Deze hogescholen hebben relatief de meeste opleidingen waarover studenten ‘bovengemiddeld tevreden’ zijn. Specifieke vragen over bijvoorbeeld docenten, het onderwijsprogramma, faciliteiten en organisatie, zijn niet meegewogen in de ranglijst.

De Christelijke Hogeschool Ede voert de lijst fier aan: daar scoren negen van de tien opleidingen – dus negentig procent – bovengemiddeld. De NHTV Breda en de Gereformeerde Hogeschool volgen met 83 en 80 procent.

Avans met kop en schouders

Avans steekt met kop en schouders boven de andere brede hogescholen uit. Bij 70 procent van de opleidingen zijn studenten bovengemiddeld tevreden. Van het peloton achtervolgers scoren Zuyd Hogeschool (47 procent), Hanzehogeschool (44 procent), Saxion (33 procent), Fontys (32 procent), Stenden en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (beide dertig procent) aanzienlijk minder.

Vorig jaar stond Avans op nummer 2 achter de Hogeschool Zeeland. Toen maakte Elsevier niet het onderscheid tussen grote en kleine hogescholen.

De Hogeschool van Amsterdam doet het opmerkelijk beter dan vorig jaar. Studenten zijn daar nu bovengemiddeld tevreden over een kwart van de opleidingen tegen 12 procent vorig jaar. Daarmee passeert Amsterdam de Hogeschool Rotterdam (24 procent), Windesheim (23 procent) en de Haagse Hogeschool (19 procent).

Hekkensluiters

De Hogeschool Utrecht, die vorig jaar hekkensluiter was met 11 procent, heeft zich nauwelijks verbeterd. Slechts bij acht van de 67 beoordeelde opleidingen (12 procent) zijn studenten bovengemiddeld tevreden. Wel laat Utrecht de door reorganisaties geteisterde Hogeschool Van Hall Larenstein achter zich (8 procent) en ook de Hogeschool Inholland: bij slechts twee van de 68 beoordeelde opleidingen (3 procent) zijn studenten daar bovengemiddeld tevreden.

Elsevier gebruikt de studentenoordelen uit de jongste Nationale Studenten Enquête van onderzoeksbureau ResearchNed, die jaarlijks onder alle studenten wordt verspreid. [HC/HOP]