Punt01: 10.000 intakegesprekken

De afgelopen maanden hebben zo’n 2.500 scholieren een intakegesprek gehad bij Avans. Dat is een logistieke operatie op zich. Medewerkers moeten worden vrijgemaakt en lokalen ingeroosterd. Laat staan als over twee jaar zo’n 10.000 scholieren ‘op gesprek’ komen. Een intakegesprek is niet bindend en moet goed worden gedocumenteerd, zo is te lezen in het vernieuwde magazine van Punt.

Taboes

In Punt01 ook aandacht voor de chatboxen waar vooral minderjarige jongens zich aanbieden voor prostitutie. Twee Bossche studenten Social Work hebben onderzoek gedaan naar dit onderwerp waarop nogal wat taboes blijken te rusten. Zij doen aanbevelingen voor hulpverleners om in contact te komen met deze kwetsbare jongeren: ‘Maak een profiel aan en chat met de jongens mee. Leer ze kennen en draai er niet om heen’.

Zoals je misschien wel weet steekt Punt voortaan in een nieuw jasje. Maar inhoudelijk zijn er ook nieuwe items zoals de rubriek Student in ’t buitenland. Met deze keer Yvette Gladdines derdejaarsstudent Biologie en Medisch Laboratorium Onderzoek die stage loopt in Sydney, Australië. Andere nieuwe rubrieken zijn de studentenkamer, waarin we elke maand binnenkijken bij een uitwonende student, en de 'waarom-daarom', waarin de redactie een lezersvraag beantwoordt.

Twee eeuwen kunstonderwijs

In de eerste week van oktober wordt het tweehonderdjarig bestaan van de voorganger van de Bossche kunstacademie gevierd. In Punt01 zetten we de hoogtepunten van twee eeuwen kunstonderwijs in Den Bosch op een rij en lees je een interview met Femke den Boer, de huidige directeur van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost, over de toekomst van onderwijs en kunst.

Wist jij dat de allereerste vrouwelijke hts’er in Den Bosch studeerde? Punt spoorde Thea Verstappen op. Zij vertelt over haar periode als enige meisje op de hele technische hogeschool. ‘De eerste keer dat ik mee uit werd genomen, zat ik al in het derde jaar. Dat was door een afgestudeerde jongeman. Mijn medestudenten zouden niet op het idee gekomen zijn mij mee te nemen naar een bal. Dat konden ze niet maken. Dat gaf maar praat.’

Punt01 ligt vanaf vandaag overal in de bakken en is hier online te lezen. [AR]