15.192,94 euro voor goede doelen

Grofweg tweehonderd dagen geleden sprak Paul Rüpp, bestuursvoorzitter bij Avans, de hoop uit dat er twee ton aan euro’s zou worden opgehaald voor het goede doel. ‘Op dat moment dachten we: “Vier euro per student” dat moet te doen zijn’, aldus Florian Luiken, coördinator van Rent A Talent. Maar bij het streefbedrag kwam Avans vrijdagavond niet in de buurt. De teller bleef uiteindelijk steken op 15.192,94 euro.

Rüpp merkte gaandeweg de actie al dat het bedrag van twee ton niet gehaald zou worden. 'Toen zijn we ons ook meer gaan richten op maatschappelijk werk. Dat werd ons doel en niet zozeer het ophalen van zoveel mogelijk geld.'

Hoofd kaal

Ongeveer de helft van de 15.192,94 euro werd bijeen gebracht door introducees die voor tien euro een toegangskaartje kochten voor het afsluitende Avans200-feest. Acties die een flinke duit in het zakje deden waren bijvoorbeeld het pokertoernooi van de Academie voor Marketing en Business Management (900 euro), het voetbaltoernooi van Advances Business Creation (minimaal 520 euro) en Informaticadocent Jasper van Rosmalen die tegen betaling zijn hoofd kaal liet scheren (151 euro). Zie voor andere acties de liveblog die Punt vrijdag bijhield.

Ondanks de succesvolle acties valt het uiteindelijk opgehaalde bedrag tegen, geeft ook Luiken toe: ‘Die twee ton bleek achteraf niet realistisch. We hadden verwacht dat de helft van de Rent A Talent-opdrachten afkomstig zou zijn van bedrijven, waar dus geld mee kon worden verdiend. Maar van de twee- á driehonderd opdrachten waren dat er maar vijf. Vooral verenigingen en stichtingen riepen onze hulp in. Vrijwilligerswerk is goed, het levert alleen geen geld op.’

'Maar', voegt Rüpp toe, 'het is geweldig dat Avans zich zo maatschappelijk betrokken heeft getoond. Dat overtreft echt mijn verwachtingen. In zekere zin is dat nog belangrijker.'

Vrijwilligerswerk

Naast het opgehaalde geldbedrag werd er het afgelopen jaar in totaal voor 15.017 uur aan vrijwilligerswerk besteed. Die einduitslag bestond uit opdrachten van Rent A Talent, de tijd die academies tijdens zomeruitje wijdden aan vrijwilligerswerk en de acties die vrijdag werden gedaan. Via een rekenmodule (medewerkers 50 euro per uur, studenten 10 euro per uur) werd dit urentotaal omgerekend tot een bedrag van 360.000 euro, dat in het weekend nog opliep tot 377.170 euro.

Avans wil Rent A Talent structureel gaan omarmen. Ook na de Avans200-week kunnen studenten en medewerkers dus vrijwilligerswerk doen. ‘Over het project zijn we heel tevreden’, vertelt Luiken. ‘Sommige opleidingen willen het bijvoorbeeld opnemen in hun curriculum. Maar welke vorm het precies gaat krijgen, is nog niet duidelijk.’ [CT]