Bestuur Avans bracht zaak Laurentius aan het rollen

De Bredase woningcorporatie Laurentius verkeert in zwaar weer nadat directeur Walter V. in mei werd gearresteerd op verdenking van fraude en oplichting.

Verkoop schoolgebouwen

Zonder de oplettendheid van het College van Bestuur van Avans was de zaak-Laurentius niet naar buiten gekomen, zo is te lezen in NRC Handelsblad. De hogeschool waarschuwde in juli 2009 het Meldpunt Integriteit Woningcorporaties over de verkoop van twee schoolgebouwen een paar jaar eerder. Het gaat hier om de oude gebouwen van de Pabo en de Academie voor Gezondheidszorg.

Laurentius is in 2006 uitgenodigd om een bod te doen. Maar in plaats van Laurentius reageert projectontwikkelaar Wildhage uit 's Gravenmoer. Die biedt méér dan de vraagprijs en koopt. Een paar minuten later verkoopt Wildhage de complexen door aan Laurentius, voor vijf ton meer.

Meteen doorverkocht

Dat het een zogenaamd abc'tje is – waarbij gekocht wordt en meteen weer doorverkocht – ontdekt de hogeschool pas in 2009, zegt bestuurslid Frans van Kalmthout in NRC: ‘Wij dachten: óf wij hebben te weinig gekregen, óf zij hebben te veel betaald. In beide gevallen is het publiek of maatschappelijk geld.’

Na Avans volgen meer meldingen over Laurentius en gaat uiteindelijk de Belastingdienst zich met de zaak bemoeien. In mei van dit jaar de directeur wordt aangehouden. [AR]