Om het behalen van het zogeheten digitale rijbewijs te promoten, gooide ASH in de zomer van 2011 iPads in de strijd. Docenten die de gadget van Apple wilden bemachtigen, moesten met succes een veertig uur durende computercursus doorlopen. Daarin worden ze bijgespijkerd op het gebied van bijvoorbeeld MS Office, Blackboard, Windows Movie Maker en online college-software Camtasia.
Te saai
Dik een jaar na de kick off van het project hebben vijf docenten hun digitale rijbewijs behaald. De rest van de docenten lijkt niet bepaald happig op het volgen van de cursus. ‘Ik heb wel een idee hoe docenten erover denken’, aldus directeur Tonnie Huibers tijdens de academieraadsvergadering. ‘Ze vinden het te complex, het kost veel tijd, het is te saai. Van de andere kant hoor ik wel dat je er veel aan hebt. Dat rijbewijs is ook niet niks, het kost nu eenmaal inspanning.’
Excel
‘Ik denk dat veel docenten zich vooral afvragen in hoeverre ze de kennis ook kunnen toepassen tijdens college’, aldus docent Anne Willekens. ‘Sluit het wel genoeg aan bij hun beroep?’ Adjunct-directeur André Nicolasen vindt dat iets te simpel: ‘Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt wat je aan Excel hebt. Maar als je er eenmaal mee overweg kunt, zul je verbaasd staan over hoe vaak je het toepast.’
Dat neemt volgens docentlid John Stoop niet weg dat docenten zich nog altijd afvragen wat ze straks aan die ICT-kennis hebben: ‘Misschien kunnen er voorbeelden worden gebruikt van hoe docenten de programma’s kunnen gebruiken in hun lessen. Ik denk dat je dan al een groot deel van het probleem hebt opgelost.’ De bevindingen van de docenten zijn voor de directie van ASH in ieder geval reden om de cursus te evalueren. [CT]
Punt. Of had jij nog wat?