Terug naar overzicht

Google Mail zorgt voor nodige verwarring

Voorkeurslijst

Veel voorkomend probleem sinds de overstap is dat medewerkers een mail sturen naar een student, maar dat de mail nooit aankomt. De oorzaak is relatief simpel. Wanneer je de naam van de geadresseerde intypt, verschijnt soms automatisch zijn of haar naam, omdat je diegene al eerder hebt gemaild. Probleem is alleen dat de mail daardoor wordt verstuurd naar het Groupwise-adres van de student en dus niet naar het nieuwe gmail-adres.

Jaap van Omme, docent bij de Academie voor Gezondheidszorg in Breda, liep verschillende keren tegen het probleem aan: ‘Je moet dan in Groupwise je voorkeurslijst wissen, om het probleem op te lossen. Dus zo erg is het allemaal niet. Maar eigenlijk zou die mogelijkheid zich helemaal niet voor moeten doen. De overstap verloopt in ieder geval niet vlekkeloos.’

Tentamens

Google Mail kampt op dit moment met nog wel meer kinderziektes. Tijdens een college van de opleiding Advanced Business Creation in Den Bosch schreven eerstejaarsstudenten zich in voor tentamens. ‘Van de 25 studenten kregen er twee of drie geen bevestiging van hun inschrijving’, aldus docent René van der Burgt. ‘Je weet het natuurlijk niet zeker, maar het lijkt erop alsof dit te maken heeft met de overstap naar Google Mail.’

Een van de studenten mailde Van der Burgt met nog een kanttekening. Als zij een e-mail wilde versturen kon ze kiezen uit een e-mailadres met als achtervoegsel @avans.nl of met @student.avans.nl aan het einde. Stuurde de student een bericht met het eerstgenoemde adres dan kwam de mail terug. In werkelijkheid is dit namelijk de inlognaam van de student. ‘Het is vreemd dat studenten uit twee opties kunnen kiezen, dat zorgt voor de nodige verwarring’, aldus Van der Burgt. [CT]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

'Soepele overgang naar Google Mail' 19-09-2012

Meer lezen?