Basisonderwijs
Hoe vergroot je de participatie van kwetsbare jongeren? Hoe bouw je bruggen tussen verschillende culturen? Met bijzondere aandacht voor moslims. ‘Het begint allemaal bij het basisonderwijs’, klinkt een kreet uit de zaal. Tijdens het symposium werden aanwezigen – studenten met verschillende culturele achtergronden en andere genodigden – geprikkeld om mee te denken en praten over participeren.
Derdejaarsstudenten van de Academie voor Sociale Studies Breda (ASB) bedachten de stellingen naar aanleiding van onderzoek. Bijvoorbeeld: het huidige schoolsysteem leidt tot apartheid. ‘“Witte” basisscholen en basisscholen voor moslims zouden afgeschaft moeten worden. Door kinderen op een jonge leeftijd met verschillende culturen kennis te laten maken, krijgen ze respect voor elkaar’, licht een van de studenten toe.
Geaccepteerd
Een allochtone mevrouw zegt dat ze dit in de praktijk anders ervaart en licht het toe: ‘We verhuisden naar een andere wijk, een “witte”. Ik heb mijn zoontje naar de dichtstbijzijnde basisschool gestuurd. Maar hij werd niet geaccepteerd, hij werd niet uitgenodigd voor kinderfeestjes.’
Maar dat heeft niet per definitie iets te maken met cultuur volgens een andere bezoeker: ‘Mijn kind werd ook niet uitgenodigd. Gewoon, omdat het een vervelend kind was. Leer Nederlands, integreer, dan participeer je vanzelf.’
En hoe kun je scholen mengen als hele wijken zijn bewoond door mensen met dezelfde achtergrond? Dat vraagt een geboren en getogen Rotterdamse zich af. Ze geeft aan dat dit in die stad geen uitzondering is. Volgens de ASB-studenten ligt daar een duidelijke rol voor de overheid: ‘De overheid moet zorgen voor meer culturele verschillen in de wijk. Dan komt dat op scholen ook vanzelf.’
Antisociaal gedrag
Over de redenen waarom kinderen moeilijk mee kunnen komen in een groep wordt nog verder gepraat. Antisociaal gedrag kan zich ook ontwikkelen als een kind getuige is van huiselijk geweld. Of andere problemen in het gezin, zoals alcoholisme. Ook roept het vragen op. Waarom Aziaten bijvoorbeeld wél snel integreren? ‘Een mooi onderwerp voor een vervolgonderzoek’, aldus de ASB-studenten. [SD]
Punt. Of had jij nog wat?