Keuzegids: Avans opnieuw op 1

De ranglijst van grotere hogescholen in de Keuzegids Hbo Voltijd 2013 wordt aangevoerd door de Avans, met een totaalscore van 71 uit honderd punten. Die dankt ze vooral aan haar goede onderwijs in de domeinen communicatie, recht, economie, exact en techniek. De Hogeschool Zeeland en de Bredase NHTV volgen op de voet. Ze hebben de Limburgse Hogeschool Zuyd, vorig jaar nog nummer drie, naar de vierde plaats verdrongen.

Randstad

De grote Randstadhogescholen blijven daar ver bij achter. De Haagse Hogeschool doet het met 57,5 punten op de twaalfde plaats nog relatief goed. Daarachter volgen de Hogeschool Rotterdam (56 punten), en die van Utrecht en Amsterdam (ieder 54 punten). De Hogeschool Leiden is naar de één na laatste plaats afgezakt (53 punten) en Inholland sluit opnieuw de rij (51 punten).

Echte toppers

De echte toppers in het hbo zijn allemaal kleinere hogescholen. Van de middelgrote komt de Gereformeerde Hogeschool in Zwolle dit jaar als beste uit de bus met 85,5 punten en moet de Christelijke Hogeschool Ede (81 punten) genoegen nemen met de tweede plaats.

Nog hoger scoren de kleine Katholieke Pabo Zwolle (92 punten) en het particuliere managementinstituut IVA in Driebergen (88 punten). Daar steken de zestig punten van de Hengelose pabo Edith Stein mager bij af.

De kleine Rotterdamse kunsthogeschool Codarts krijgt weliswaar zes punten meer dan vorig jaar, maar dat zijn er nog steeds weinig (54,5 punten). Zeker in vergelijking met Artez (68,5 punten) en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (64,5).

Pabo Breda

Wie een opleiding uitzoekt, moet eigenlijk niet op instellingenranglijst afgaan, waarschuwt de Keuzegidsredactie. ‘Bij de beste hogescholen zijn ook minder goede opleidingen te vinden. Bij Avans en Zeeland geldt dat voor de pabo en Zuyd is niet zo heel sterk in techniek.’

De jaarlijkse verschijnende Keuzegids Hbo is bedoeld om scholieren te helpen bij hun studiekeuze. De redactie biedt een overzicht van de sterke en zwakke punten van opleidingen op grond van studentoordelen, onderwijsstatistieken en oordelen in visitatierapporten van onderwijskeurmeester NVAO.

De studentoordelen komen uit Nationale Studenten Enquête (NSE). Die werd uitgevoerd door het Nijmeegse onderzoeksbureau ResearchNed in opdracht van de stichting Studiekeuze123. In de NSE krijgen studenten vragen over allerlei aspecten: van het onderwijsprogramma en de docenten tot de roosters en de faciliteiten. [HC/HOP]

Lees ook het commentaar De waan van Elsevier en Keuzegids op blz 9 van Punt02.