Liveblog: 24 hours of inspiration

18.45 Walnoot en rozijn. Dat gokken de meeste aanwezigen als ze de ingrediënten van een bonbon moeten gokken. Het chocolaatje is gemaakt door Debby van Ham, oud-student Advanced Business Creation, die inmiddels het bedrijf De Chocoladedochter runt. Het publiek aanvaart de bonbons dankbaar. Aan de smaakpapillen schort nog wel het een en ander. De twee geheime ingrediënten zijn namelijk abrikoos en pecannoot.

Kleine geluksmomenten

17.57 Volgens psycholoog Lex Goos jagen sommige mensen te veel hun doelen na in plaats van dat ze genieten van het hier en nu: ‘Het is beter om plezier te hebben in wat je doet dan dat je doet waar je plezier in denkt te hebben. Elke dag heb je kleine geluksmomenten; een kaartje dat je stuurt of een rondje bier dat je geeft aan je teamgenoten. Daardoor sta je positiever in het leven en zal je uiteindelijk ook eerder je doelen bereiken.’

17.05 Een enorme berg drijvend afval met een oppervlakte van Portugal, Spanje en Frankrijk bij elkaar. Het is te vinden in de Grote Oceaan waar de waterstromen bij elkaar komen. Arjen van Eijk en Florian Dirkse ontdekten het tijdens hun tweejarige zeiltocht over de wereld. Ze schreven een boek over de reis en de AVRO maakte er een 8-delige serie over:

Hoerenlopers

16.35 Vijftig procent van de hoerenlopers, ook wel Johns genoemd, heeft een hbo-diploma of hoger. Dat zegt Renske Postuma van Expertisecentrum Veiligheid. Uit een onderzoek dat zij presenteert, blijkt verder dat veel van de Johns weten dat ze seks hebben met iemand die gedwongen wordt tot prostitutie. Het interesseert ze alleen niks.

15.50 Veel ondernemers stoppen hun geld in het bedrijf. Tegen de tijd dat ze met pensioen gaan, hopen ze hun bedrijf te verkopen. Maar is het bedrijf dan nog wel zo veel geld waard? ‘Alleen als ondernemers kijken naar de langere termijn, als ze duurzaam ondernemen dan hebben ze een pensioen’, aldus Jan Venselaar, lector Duurzame bedrijfsvoering.

Oma adopteren

15.35 Een oma achter een laptop en aan de andere kant van de ‘lijn’ een basisschoolklas die via de videoverbinding allerlei vragen op haar afvuurt. Het maakt onderdeel uit van het plan ‘Adopteer een oma’ van Niels de Beer, docent Gezondheidszorg Technologie in Tilburg. Het is volgens hem een oplossing om ouderen minder eenzaam te maken. Een oplossing bovendien, die heel wat goedkoper is dan het opschroeven van het eigen risico.

14.35 ‘Verborgen schatten’, noemt Avansbestuurder Paul Rüpp ze. Het zijn de op Japanse wijze ingebonden pagina’s van het jubileumboek, dat zojuist officieel werd gepresenteerd. De verstopte bladzijdes (bijvoorbeeld tussen paginanummer 18 en 19) zijn alleen in te kijken als je ze met een briefopener van elkaar snijdt. Het moet ervoor zorgen dat het jubileumboek niet zo gortdroog is dat het na wat vluchtig geblader in de boekenkast verdwijnt. [CT]