Rupp: ‘Sociaal leenstelsel is asociaal’

'Vooropgesteld dat we de details van de afspraken tussen PvdA en VVD nog niet volledig kennen, is het idee van vooraf lenen voor je studie om het later terug te betalen een hele slechte. Het werkt een tweedeling in de hand. Immers met name in de milieus met de lagere inkomens en vooral bij allochtone milieus is lenen meestal uit den boze’, aldus Rüpp in het opiniestuk dat vandaag is gepubliceerd door BredaVandaag.nl.

30.000 euro bijlenen

‘Het idee trouwens dat studenten zelf niet of onvoldoende bijdragen aan hun studie is ook een fabeltje. Immers studenten hebben na afloop van hun studie gemiddeld genomen een schuld opgebouwd van zo’n € 15.000 die ze als opgenomen lening ook dienen terug te betalen. Als de basisbeurs wordt afgeschaft, komt daar over vier jaar gerekend nog eens € 12.800 voor een uitwonende student bij. Dat betekent dat een student om een studie te kunnen volgen gemiddeld bijna € 30.000,- moet lenen. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat de student er ook bij werkt. Dat is immers nu ook het geval’, schrijft Rüpp.

De bestuursvoorszitter pleit voor een combinatie van een inkomensafhankelijke basisbeurs en een sociaal leenstelsel. ‘Of waarom schelden we afgestudeerden die eerst vijf jaar voor de publieke zaak gaan werken bij overheid, onderwijs of zorg bijvoorbeeld, niet hun studieschuld kwijt. Dan snijdt het mes aan twee kanten!’

Het hele opiniestuk is hier te lezen. Morgen verschijnt het stuk ook in dagblad Trouw. [AR]