Vandaag motie langstudeerboete

VVD en PvdA willen de langstudeermaatregel per direct terugdraaien. Dat hebben ze afgesproken in hun ‘deelakkoord’ voor de begroting van volgend jaar. Vandaag dienen de twee partijen in de Tweede Kamer hierover een motie in.

Stoppen met uitvoeren

Zodra die wordt aangenomen, stuurt Zijlstra een brief aan de hogeronderwijsinstellingen. Daarin zal staan dat ze mogen stoppen met het uitvoeren van de maatregel. Hij loopt daarmee vooruit op de wetswijziging die eraan komt.

De afgelopen weken lieten universiteiten en hogescholen weten dat studenten gewoon de langstudeerboete moesten betalen, zolang de wet niet was veranderd. De instellingen konden immers niet anders dan de wet uitvoeren.

Betalen in termijnen

Veel studenten betalen het collegegeld (inclusief de boete) in termijnen. Hoe snel onderwijsinstellingen de bedragen kunnen aanpassen, is nog niet bekend. Ze hebben afgesproken dat ze de studenten op hetzelfde moment zullen informeren. [BB/HOP]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Langstudeerders, welkom terug op Avans 08-10-2012