Terug naar overzicht

‘Word vrienden met je klanten’

Kritischer

Twee toonaangevende sprekers uit het bedrijfsleven gaven hun visie over wat ‘met marketing meer hart…’ organisaties kan opleveren. Volgens Leontine Gast, oprichter van The Terrace, worden consumenten steeds kritischer. Ze vragen zich steeds meer af wat ze écht nodig hebben. Hierin spelen social media een belangrijke rol voor marketeers. ‘Word vrienden met je klanten. Ga van ze houden, ze houden ook van jou’, adviseert Gast.  

In zijn toekomstvisie voor marketeers praat Tony Bosma van Extend Limits liever niet over een “crisis”, maar over een “transitie”: ‘Een ongewenste situatie op veel plekken tegelijkertijd. Leer dus af wat je geleerd hebt. Iedereen en alles moet zich opnieuw uitvinden. Anders gaan we de verkeerde kant op ontwikkelen.’

Nanko van Buuren is oprichter van Instituto Brasileiro de Inovações em Saúde Social (IBISS) en speciaal overgevlogen uit Rio de Janeiro: ‘Marketing gaat over verkopen van producten: Wat kun je als bedrijf aanbieden om een gezondere samenleving te realiseren? Dat geldt net zo goed voor ontwikkelingsorganisaties’, aldus Van Buuren.

21 jaar

Zo’n 16.000 kinderen vechten in drugskartels in Rio de Janeiro, Brazilië. Meer dan 80 procent van haalt de 21 jaar niet. Met zijn stichting probeert Van Buuren hen te behoeden voor een criminele toekomst. ‘Ze zijn bang om eruit te stappen, bang dat ze alsnog vermoord worden.’ Vaak krijgen ze hun vrijheid direct terug van de drugsbazen als de stichting hierover onderhandelt: ‘Ze begrijpen het. Zij kunnen er niet meer uit, ze zitten er te ver in.’

Verschillende IBISS-projecten geven de kinderen kansen om weer in de maatschappij te integreren. Bijvoorbeeld via sport, want dat verbroedert. ‘Tijdens een voetbalwedstrijd ligt er een stapel bazooka’s achter het doel.’ Een belangrijk onderdeel is bewustwording volgens Van Buuren: ‘“Je bent de enige die nog leeft.” Je hoort het een kind wel eens zeggen als we weer een wedstrijd gaan spelen, dat is heel confronterend voor ze.’

Verdubbeld

De avond werd opgeluisterd door ambassadeur van de stichting Gerard van Maasakkers. Hij nam met een groep ex-kindsoldaten een plaat op in Rio de Janeiro. Het totaalbedrag van alle donaties, 14.750 euro, werd verdubbeld door een anonieme gulle gever en kwam geheel ten goede aan IBISS. [SD]

Meer lezen?