16.000 studentenkamers is mogelijk

De minister beantwoordde Kamervragen van  Linda Voortman (GroenLinks) naar aanleiding van de onrust over een mogelijk nieuw huurplafond voor sociale huurwoningen. Volgens brancheorganisatie Kences komen veel studentenhuisvesters hierdoor in de problemen.

Losse schroeven

Omdat de bouw van veel nieuwe kamers op losse schroeven lijkt te staan, vroeg Voortman van Blok een garantie dat er de komende jaren duizenden eenheden bijgebouwd worden. Die garantie wilde de minister niet geven. Wel zei hij nog steeds de ambitie te hebben het ‘Landelijk Actieplan Studentenhuisvesting’ uit te voeren, waarin overheden, instellingen, corporaties en studenten hebben afgesproken zestienduizend extra studentenwoningen te bouwen.

Minister Blok gaat met studentenhuisvesters in overleg over de plannen uit het regeerakkoord. Hij wil die zodanig uitvoeren ‘dat zij er redelijkerwijs mee uit de voeten kunnen’, aldus de minister.

Urgent probleem

LSVb-voorzitter Kai Heijneman is blij dat de minister in gesprek gaat met huisvesters, maar had eigenlijk op een ander antwoord gehoopt. ‘Dit is een urgent probleem, waar snel een oplossing voor moet komen.’[PV/HOP]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

'Goedkoper bouwen geen oplossing' 20-11-2012

'Kabinetsplannen rampzalig voor studentenhuisvesting 09-11-2012