Accountancystudent moet Avans verlaten

Woensdagmiddag was er herrie bij de ingang van het hoofdgebouw aan de Onderwijsboulevard. Avansstudenten of -medewerkers die tegen vijf uur naar huis gingen, zagen een politiewagen en twee agenten. Aanleiding was een student die zich agressief gedroeg. Hij trapte tegen dingen aan, schold mensen uit en deed dreigend naar iedereen om zich heen, zoals de conciërge.

De receptie volgde het protocol rondom agressie en belde de politie. Maar toen de agenten arriveerden, was de jongen al weg. De agressiviteit van de student was veroorzaakt door een ‘slecht-nieuws-gesprek’, eerder die middag, met de directie van de Academie voor Financieel Management (AFM), waar Accountancy onder valt. Zij vertelden hem daarin dat hij van school werd gestuurd.

Onderzoek

Interim-directeur Jan van Casteren legt uit: ‘Na signalen hebben we de afgelopen tijd een grondig onderzoek gedaan naar deze student. Daar kwam uit dat hij zich zwaar heeft misdragen. Hij heeft de normen en waarden van Avans en van AFM geschonden. Maar ook die van zijn beroepsgroep. Juist voor een Accountancystudent zouden integriteit en zuiver gedrag belangrijk moeten zijn.’ De AFM-directie wil niet naar buiten brengen wat de student precies heeft gedaan.

De enige passende sanctie vond de AFM-directie de ultieme straf die een hogeschool kan geven: definitieve verwijdering. Na overleg met Avansjuristen en het College van Bestuur is het besluit genomen. De student moet Avans per direct verlaten. Hij mag zich ook niet aan een andere academie of opleiding herinschrijven.

Geen aangifte

De student is niet gearresteerd of door de politie meegenomen. De AFM-directie heeft ervoor gekozen om geen aangifte te doen tegen de student. Van Casteren: ‘Wat de student gedaan heeft binnen zijn studie is zo erg, dat het als wettelijk strafbaar beschouwd zou kunnen worden. Maar we willen geen politie of justitie erbij halen.’

Ook voor zijn agressieve gedrag van woensdagmiddag is er geen aangifte tegen de student gedaan. Tijdens het gesprek met de directie was de student ook agressief tegenover de twee directieleden. Zij vinden het hele incident dan ook verschrikkelijk. Van Casteren: ‘Maar door hem te verwijderen van de hogeschool heeft hij een passende straf.’

In beroep