Als vrouw verklede student aangerand

Een 19-jarige student was net klaar met zijn ontgroening en liep in zijn vrouwenoutfit naar huis. Hij werd omsingeld door een groepje allochtone jongeren. Ze pakten zijn telefoon af en hebben hem vervolgens in een parkeergarage aangerand. De daders zijn vastgelegd op camerabeelden en inmiddels zijn er twee jongens, van 15 en 17 jaar, opgepakt, zo meldt de NOS.

Provocerend

De Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB) heeft maatregelen genomen om te voorkomen dat dit ooit weer gebeurt. Zo moet de ontgroening afgelopen zijn voordat de winkels sluiten. Ook is het nu verboden om mannen in vrouwenkleding rond te laten lopen en andersom. ‘Want bepaalde groepen ervaren dat als provocerend’, zegt studentenbegeleider Marc Ophalvens van de HUB tegen het Belgische Radio 1.

Het besluit van de HUB leidt tot veel ophef. Het Vlaams Belang noemde die reactie vandaag 'totaal verkeerd en onaanvaardbaar'. De Brusselse staatssecretaris Bruno De Lille kondigde aan een brief naar de instelling te schrijven waarin hij vraagt de maatregel in te trekken. [AR]