De 5 beste afstudeerders van Avans

In het nieuwe magazine vind je interviews met alle genomineerden voor de Avans Afstudeerprijs, dé jaarlijkse prijs voor de beste afstudeerder. In Punt03 vertellen de net-afgestudeerden over hun onderzoek, maar ook over wat er met hun conclusies en aanbevelingen al gedaan is.

Gevlucht uit Afghanistan

Veertien jaar was Masoud, student Commerciële Economie in Den Bosch, toen hij met zijn familie Afghanistan ontvluchtte vanwege de oorlog. In 2000 kwam de familie Yusofi aan in een asielzoekerscentrum in Zevenaar. Het was de eerste van vele woonplaatsen die de jaren erna zouden volgen. ‘Nederland voelde heel erg rustig’, zegt Masoud. ‘Maar tegelijk was alles een chaos.’ In Punt03 een interview met Masoud over de periode waarin uitzetting constant dreigde, over het verschil tussen Afghanistan en Nederland en over zijn afstuderen.

Verslaafd aan je smartphone?

Tijdens hoorcolleges, in de trein, tijdens de lunch. Studenten zitten constant met hun smartphone in de hand. Maar zijn ze echt verslaafd? Punt zocht het uit. ‘De maand is net vier dagen oud en ik zit al op 75 procent van mijn datalimitiet. Ik volg het nieuws via mijn telefoon, zit op Facebook en WhatsApp en ik mail ontzettend veel. En dan geen mails van één of twee regels’, bekent Siv van Hegelsom, tweedejaarsstudent Advanced Business Creation.

Hoge hakken op de plaats delict

Ook in Punt03 een achtergrondverhaal over het werken bij het Nederlands Forensisch Instituut. Twee oud-studenten van Avans leggen uit hoe zij bijdragen aan de strijd tegen criminaliteit. ‘Die hoofdrolspelers van CSI zijn overal expert in. De dames lopen dan op hoge hakjes over de plaats delict. In werkelijkheid ben je helemaal ingepakt.’

Verder in Punt03 het antwoord op de vraag waarom mannen beter tegen alcohol kunnen dan vrouwen, is het nieuwe leenstelsel eigenlijk wel zo sociaal en wat doet een student Management, Economie en Recht in Bangladesh?

Punt03 ligt vanaf vandaag overal in de bakken en is hier online te lezen. [AR]