De beste hoorcolleges online

In de VS worden colleges van populaire hoogleraren soms miljoenen keren bekeken. De liefde voor een vak of onderwerp blijkt vaak te beginnen bij een goede docent. ‘Ook in Nederland hebben we tientallen hoogleraren die de gave hebben om hun toehoorders voor altijd fan van hun vakgebied te maken’, schrijven Blankesteijn en De wereld draait door-deskundige Klöpping.

Beste hoogleraren

Begin 2013 plaatst ‘de Universiteit van Nederland’ de eerste filmpjes online, waar de initiatiefnemers naar eigen zeggen de beste hoogleraren van Nederland voor zullen strikken. ‘Dat zou niet alleen geweldig zijn voor al die Nederlanders’, jubelen ze. Voor universiteiten is het mooie marketing en ook het bedrijfsleven kan een graantje meepikken door zijn maatschappelijke betrokkenheid te tonen.

Vanaf september 2013 wordt ‘elke werkdag in het tv-seizoen’ om 20.30 een opgenomen college van twintig minuten uitgezonden op de website. Klöpping en Blankesteijn hopen dat kijkers dankzij het vaste tijdstip gaan twitteren over de lesstof. Ziggo zendt de colleges uit op kanaal 13.

Grote klok

De oprichters, die zichzelf op Twitter allebei ‘rector magnificus van de Universiteit van Nederland’ noemen, zeggen het initiatief pas in januari aan de grote klok te willen hangen.

Afgelopen week bekeken ruim een miljoen Nederlanders het tv-college van fysicus Robbert Dijkgraaf over de kleinste deeltjes. Hij wist zijn toehoorders een uur lang te boeien. [PV/HOP]