Terug naar overzicht

Meerjarenbeleidsplan: Avans ligt op koers

Minimaal driekwart van de eerstejaarsstudenten haalt in het eerste jaar 52 studiepunten, 70 procent van de docenten heeft een masterdiploma en 20 procent van de studenten gaat voor een studieonderdeel naar het buitenland. Het is zo maar een greep uit de ambities van het ambitieuze Meerjarenbeleidsplan die in 2014 werkelijkheid moeten zijn.

Het volgen van onderwijs in het buitenland wil bij de meeste academies nog niet echt vlotten. Slechts drie academies liggen op schema om het percentage over twee jaar te halen. ‘Je kunt studenten niet verplichten om naar het buitenland te gaan’, beschrijft bestuursvoorzitter Paul Rüpp het probleem. ‘Academies moeten het faciliteren, dus contact zoeken met internationale bedrijven en universiteiten. En ze moeten studenten overtuigen dat studietijd of stage in het buitenland een meerwaarde is op hun cv. Maar uiteindelijk moet het vanuit de studenten zelf komen.’

Niet kwalijk nemen

Voorspoediger gaat het met de eis dat 70 procent van de docenten in 2017 een masterdiploma heeft. Al blijkt dat niet voor iedere academie even eenvoudig volgens Rüpp: ‘Er zijn opleidingen waarin van oudsher geen academische titel viel te behalen. Dan moet je denken aan kunstopleidingen, Sociale Studies en Gezondheidszorg. Je kunt het die academies dan ook niet kwalijk nemen dat ze vooral docenten hebben met praktijkervaring. Van de andere kant: dat is ook de kracht van het beroepsonderwijs.’

Overigens geldt het percentage van 70 procent voor Avans in zijn geheel. Academies met veel docenten met een mastertitel (lees: Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu, 85 procent) krikken het gemiddelde omhoog. Begin 2011 had 51 procent van de Avansdocenten een mastertitel. Inmiddels ligt dat percentage al op 63 procent. Rüpp: ‘Dus die 70 procent gaan we wel halen.’

Fuseren

De minste stappen zijn tot nog toe gemaakt op het gebied van Sociale Innovatie. ‘Bijvoorbeeld hoe Avans slimmer kan worden georganiseerd’, verduidelijkt Rüpp. ‘Dat blijkt voor veel academies moeilijk grijpbaar.’ Toch staan er enkele ingrijpende maatregelen op stapel. Zo worden twee Bossche academies gesplitst en gaan de Bredase techniekacademies waarschijnlijk fuseren. Rüpp: ‘Door de enorme groei van de afgelopen jaren zijn sommige academies bijna verdubbeld in studentenaantal. Op deze manier proberen we ervoor te zorgen dat we dicht bij de studenten blijven.’

Academies liggen goed op koers als het gaat om het opnemen van de competentie ‘ondernemend zijn’ in het curriculum. Hetzelfde geldt voor de eis dat 95 procent van de docenten actief is in het beroepenveld en dat maximaal een kwart van de studenten uitvalt nadat het bindend studieadvies is opgehoogd tot 52 studiepunten. [CT]

Meer lezen?