‘Onderwijsplannen onverteerbaar’

In het debat over het regeerakkoord hekelde SP-fractievoorzitter Roemer gisteren het afschaffen van de basisbeurs en de ov-jaarkaart. ‘Met deze plannen wordt studeren weer iets voor de rijken. Wat is er nu eigenlijk sociaal aan een maatregel die studenten eerst dwingt om een megaschuld op te bouwen en dan ook nog een forse lastenverzwaring aan hen oplegt door de ov-kaart te schrappen?

Geen cent extra

Fractievoorzitter Pechtold van D66, een partij die in principe ook voor het afschaffen van de basisbeurs is, was eveneens kritisch. Hij wilde weten hoe twee partijen die in hun verkiezingsprogramma beloofden te investeren in onderwijs, toch een akkoord sluiten waarin geen cent extra naar scholen, studenten of leraren gaat. ‘Voor mijn fractie is dit onverteerbaar.’

Maar VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra en PvdA-fractievoorzitter Diederik Samsom antwoordden dat er de komende jaren wel degelijk geïnvesteerd wordt in het onderwijs. Er gaat volgens hen extra geld naar leraren, onderwijshuisvesting en het mbo.

Vandaag wordt het debat over het regeerakkoord voortgezet en reageert premier Mark Rutte op vragen en kritiek vanuit de oppositie. [PV/HOP]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Rutte: 'Onderwijs cruciaal voor groei' 14-11-2012