‘Ik zat helemaal achterin de klas en kreeg daardoor als één van de laatsten mijn tentamenopgave. Dat scheelt toch vijf minuten’, verdedigt de student zich. Volgens de jongen zaten er in het lokaal ongeveer vijfentwintig studenten. ‘Dan doet de surveillant er per student 12 seconden over om de opgave te geven’, rekent de rechter voor. ‘Klopt dat in uw beleving?’ De student knikt.
Te kort
Voor het tentamen van het vak Human Resource Management stond een tijd van 50 minuten. Volgens de student was dat te kort. Vooral omdat hij de eerste vijf minuten nog niet aan de slag kon. ‘Ik ben ook benieuwd naar de inleverlijst. Daarop kun je zien wanneer andere studenten hun tentamen hebben ingeleverd. Als ze dat allemaal in de laatste vijf minuten hebben gedaan, was ik niet de enige die veel tijd nodig had.’
Volgens de Examencommissie is dat verweer een beetje kort door de bocht. ‘Als er voor een tentamen 50 minuten staat, zie je zelden iemand al na een halfuur zijn tentamen inleveren. Studenten zijn eigenlijk alleen eerder klaar als ze twee college-uren de tijd hebben. Bovendien hebben van geen enkele andere student een klacht gehad. En ook uit het gemiddelde punt voor het tentamen (6,5) blijkt niet dat studenten te weinig tijd hadden.’
Ophogen
Het gemiddelde cijfer zegt de student weinig. ‘Andere studenten konden hun tentamencijfer namelijk ophogen met een extra punt door de lessen van het vak te volgen. Als je dat punt eraf haalt, wordt het gemiddelde heel wat lager.’
Dat extra punt zat er voor de student zelf niet in. Hij zat elke dag op zijn afstudeerbedrijf en had geen tijd om de colleges te volgen. ‘Voor mij is het tentamen de derde herkansing en er zijn maar weinig studenten die net als ik al aan het afstuderen zijn.’ Hij wil eigenlijk een vervangende opdracht zodat hij dat extra punt alsnog kan behalen.
Geen heel punt
Volgens de verantwoordelijke docent kregen studenten tijdens één college een opdracht waarmee ze hun cijfer konden ophogen. ‘Dat kon een heel punt zijn, maar ook slechts een tiende. Dat was afhankelijk van hoe de opdracht werd uitgevoerd. Bij mijn weten heeft geen van de studenten uiteindelijk een heel punt extra gekregen.’
Bovendien waren er volgens de docent nog vier of vijf andere studenten die ook bezig waren met hun afstudeerstage. ‘Desondanks hebben sommige van hen toch de colleges gevolgd. Dat had de betreffende student ook kunnen doen.’ Achteraf gezien had hij dat zelfs moeten doen. Als het aan het College ligt, krijgt de student namelijk geen vervangende opdracht. Zijn beroep wordt ongegrond verklaard. [CT]
Punt. Of had jij nog wat?