Roosters: de ene academie is de andere niet

Het Leer- en Innovatiecentrum van Avans heeft de Nationale Studenten Enquête (NSE) van 2012 geanalyseerd op het onderwerp roosters. Met een aantal verrassende resultaten. Zo blijkt dat Avans op dit gebied helemaal niet slecht scoort ten opzichte van andere hogescholen. Avansstudenten geven een gemiddelde van 3,45 (op een schaal van 1 tot 5). Daarmee staat Avans op een vijfde plaats. Op nummer één staat kunstacademie ArtEZ (3,50) en helemaal onderaan Hogeschool Leiden (3,09).

Laboratoria

De tevredenheid per academie varieert ook nogal, zo blijkt uit de NSE. De Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu scoort een gemiddelde van 2,91. Een mogelijke verklaring hiervoor is het inroosteren van de laboratoria. Die ruimte is beperkt terwijl de academie de afgelopen jaren enorm gegroeid is. In de academieraad van ATGM is het probleem al een aantal keren ter sprake gekomen. De Academie voor Deeltijd roostert naar de grootste tevredenheid van haar studenten en krijgt een 3,78.

Het College van Bestuur van Avans heeft voor de zomer al aangegeven dat roostering de volle aandacht heeft. De tevredenheid van studenten op dit gebied moet komend jaar hoger zijn. [AR]