Studenten gedrild tot debattoppers

De microfoons staan gereed. Spotlights zijn aan. Een beetje gespannen komen de studenten uit een kamertje waar zij de stellingen voor de laatste keer doornamen. Alle voorbereidingen zijn getroffen voor het Brabants Ondernemerschap Debat.

‘Je wilt toch niet in hetzelfde restaurant eten met je vriendin waar je diezelfde middag nog hebt zitten vergaderen!’ Met dit argument tegen flexwerken krijgt de student het publiek in 013-zaal achter zich. Dat begint dan ook luid te applaudisseren.

Skills

Studenten van NHTV Breda, Fontys Hogescholen, HAS Den Bosch, Studio T, ROC West-Brabant, Tilburg University en Avans lieten van zich horen. De laatste stond zelfs met twee teams sterk, één uit Den Bosch en één uit Breda. Ter voorbereiding werden de vijf beste debaters per school de afgelopen drie maanden gedrild tot ware debattoppers. In teamverband, maar ook individueel.

De verworven skills moeten ze voor honderd procent inzetten, adviseert de jury. Die bestaat uit regionaal bekende bestuurders en ondernemers. Maar ook Danny Mekić, oprichter en directeur van NewTeam, zal een kritische blik werpen op de debattalenten. De jonge ondernemer geeft ze nog een laatste tip: ‘Goed luisteren. Je argument is pas waardevol als het inhoudelijk ingaat op het argument van de tegenstander.’

Uitgeschakeld

Flexibel werken, waar en wanneer je wilt, moet de standaard worden in Nederland. ‘Er wordt niet meer samengewerkt, je hebt geen contact meer met je collega’s.’ Het Bredase Avansteam doet een dappere poging, maar wordt in de eerste ronde keihard uitgeschakeld door de studenten van de Tilburgse universiteit. Het jury-oordeel loog er dan ook niet om: ‘Ze luisterden beter naar hun tegenstander waardoor ze beter konden reageren.’

Het Bossche Avansteam verweerde zich sterker tegen de HAS, ook uit Den Bosch. ‘Wanneer en hoeveel eten consumenten? Daar mag best wat beter over nagedacht worden’, vinden de Avansstudenten van de volgende stelling: Voedselverspilling door supermarkten, restaurants en kantines moet beboet worden. HAS-studenten vinden dat de horeca al genoeg te lijden heeft in deze crisistijd en ‘een boete is een korte termijn oplossing’. De jury vond het spannend, maar ook het tweede team van Avans heeft geen plek in de halve finale kunnen bemachtigen.

Lezing van Danny Mekić

Het slotduel werd uitgevochten door NHTV en de mbo-studenten van Studio T. Na een lang juryberaad werd NHTV tot winnaar uitgeroepen. De studenten krijgen een lezing van Danny Mekić cadeau. Ook de individuele prijs – een iPad – ging naar een student van deze school.

Het debat is onderdeel van de Global Entrepreneurship Week. Dit jaar met het thema ‘Sustainable Future’: jonge mensen zouden aan de slag moeten met innovatieve oplossingen. De afgelopen week werden verschillende activiteiten georganiseerd om hen een podium te geven. [SD]

Ilse van Loon, oud-Avansstudent van AKV|St. Joost, maakte foto’s, kijk hiervoor op onze Facebookpagina. Karina Beumer, ook afgestudeerd aan de kunstacademie legde het debat middels sneltekeningen vast.