Afstudeerprijs voor scriptie over veiligheid

Vanmiddag rond half vijf kreeg Rick op Avans in Den Bosch de hoofdprijs, ter waarde van 1.500 euro, uitgereikt uit handen van bestuurslid Frans van Kalmthout. Een speciale tweede prijs werd er gegeven aan Jos Jansen, die in deeltijd afstudeerde op Fotografie.

Effectief en efficiënt

Rick heeft onderzocht hoe je de risico’s rondom arbeidsveiligheid binnen het bedrijf Tetra Pak het meest effectief en efficiënt kunt inventariseren, analyseren en beheersen. Dan gaat het bijvoorbeeld om de veiligheid rondom machines of gevaarlijke stoffen. ‘Er zijn verschillende schema’s en modellen waarmee je een bedrijf kunt doorlichten op het gebied van veiligheid’, vertelt hij in Punt03. ‘Maar elk bedrijf is anders. Je kunt dat niet helemaal standaardiseren.’

De jury vond de scriptie van de oud-student van grote waarde omdat de resultaten direct toepasbaar zijn. Bovendien heeft hij het geheel ‘inzichtelijk en samenhangend opgeschreven, en staat hij als auteur boven de materie’. Na zijn afstuderen is Rick nog ruim vier maanden bij Tetra Pak gebleven om de bevindingen van zijn onderzoek in de praktijk te brengen.

Tweede prijs

Rick Santbergen liet vier andere afstudeerprojecten achter zich, maar oud-deeltijdstudent Fotografie Jos Jansen stak volgens de jury nog net even iets meer boven de rest uit. Jansen legde de High Tech Campus in Eindhoven vast op de gevoelige plaat. Hij krijgt een extra ‘tweede prijs’,  ter waarde van 300 euro. Zijn foto’s zijn ondertussen gebundeld in een fotoboek en er staan meerdere exposities op de planning.

De andere drie afstudeerwerken kregen 200 euro. Margreet van den Berge onderzocht mRNA in orgaanweefsel voor haar studie Forensisch Laboratorium Onderzoek. Afstudeerduo Sharon Brabers en Stefan Lambregts dook voor hun opleiding Management, Economie en Recht in Breda in het zorgeloos wonen van ouderen in Etten-Leur.

En de enige Bossche afstudeerder Bram van Roosmalen, van deeltijd Commerciële Economie, deed onderzoek naar bankieren voor zestigplussers bij de Rabobank. [LJ]

Meer foto’s van de uitreiking vanaf morgen op Punt!