In gesprek met studenten Global Business

Multatuli-lezing

De acht studenten van de minor Global Business waren 30 november aanwezig bij de Multatuli-lezing in de Grote Kerk in Breda. De Multatuli-lezing is een Nederlands-Vlaams initiatief dat het ene jaar in Breda en het andere jaar in Leuven wordt gehouden. Het thema van de Multatuli-lezing heeft steeds betrekking op de uitdagingen van de multiculturele samenlevingen van de toekomst. In een volle kerk spraken Gerdi Verbeet, oud-voorzitter van de Tweede Kamer, en Guy Verhofstadt, oud-premier van België, over het thema "Democratie en de verantwoordelijkheid van de winnaar".

Het interview

Ginny en Martin waren best zenuwachtig voor het interview na afloop van de Multatuli-lezing. ‘Het is niet niks als je ineens voor Verbeet en Verhofstadt staat,’ zegt Ginny. ‘Er waren maar een aantal studenten die de kans kregen om een vraag te stellen en ik was gelijk de eerste. Dat was wel even slikken’, vertelt Martin.

Ginny vroeg zich af hoe Verhofstadt tegen opkomende economieën aankijkt, zoals China, India en Brazilië. ‘Hij antwoordde dat hij die opkomende economieën als een bedreiging voor Europa ziet. Dat vond ik best opvallend’, zegt Ginny. ‘Verhofstadt gaf daarbij als voorbeeld dat er momenteel vier Europese landen in de G8 zitten, maar hoe is dat over een aantal jaar? Zitten dan bijvoorbeeld Brazilië, India en Mexico er ook bij? Hij is bang voor de invloed van deze landen’, vult Martin aan.

Al met al vonden Ginny en Martin het een leuke ervaring. ‘Ik vond het leuk om te zien hoe Verbeet en Verhofstadt vragen beantwoordden. Door deze lezing ga ik me meer verdiepen in de politiek’, zegt Ginny. [TvG]