Verwijderde student ontkent schuld

Half november viel op de website van Punt te lezen hoe de student van de Academie voor Financieel Management (AFM), door het College van Bestuur van school werd gestuurd. De student wordt ervan beschuldigd met een keylogger de inloggegevens van docenten te hebben eigen gemaakt. Hij ontkent: ‘Ik heb hier niks mee te maken. Ik word van school gestuurd voor iets dat ik niet gedaan heb.’

Getuigen

Drie getuigen (A, B en C) legden gisteren tijdens de zitting verklaringen af: alle drie medewerkers van de ict-helpdeskbalie. Op maandagmiddag 8 oktober is er door ict-medewerker B een usb-stick gevonden in de gebruikers-pc bij de frontdesk. ‘Ik zag meteen dat er iets geks was met die stick: hij had twee usb-uitgangen. Ik vermoedde dat het een keylogger was. Ik checkte uiterlijk en beschrijving op internet en mijn vermoeden werd bevestigd.’

Toen medewerker B de inhoud van de stick ging bekijken op zijn eigen computer, gingen de alarmbellen bij hem rinkelen. ‘Ik zag dat op de stick allerlei inloggegevens van mensen stonden, onder andere van de bewuste Accountancystudent. Ik herkende de inlognamen van een aantal docenten. En naast hun inlognamen stonden hun wachtwoorden.’ B zocht het meteen hogerop, want hij besefte dat het foute boel was.

Geblokkeerd

Samen met een beheerder heeft getuige B alle accounts opgezocht en die, om veiligheidsredenen, geblokkeerd. B: ‘Bij die accounts zitten ook foto’s en toen herkende ik het gezicht van de Accountancystudent die bij ons aan de frontdesk was geweest.’ Zowel getuige A als getuige C verklaren later nog de student aan de balie te hebben gehad. Hij kwam vragen naar een verloren usb-stick en leek daarbij wat nerveus, volgens A. Medewerker C wist ondertussen van de keylogger, maar loog tegen de student dat er niks was gevonden.

Maar de Accountancystudent zegt die maandagmiddag nooit aan de ict-balie te zijn geweest. ‘Ik ben die ochtend wel op school geweest, maar ‘s middags was ik aan het werk bij mijn bijbaan, een callcenter in Utrecht.’ De manager van dat callcenter bevestigt dat de student die middag vanaf drie uur aan het werk was. Ook de belgegevens van het callcenter bevestigen dat de student die middag heeft ingelogd en gewerkt.

‘Is het, theoretisch gezien, mogelijk dat de keylogger niet van de Accountancystudent is, maar dat hij zelf ook slachtoffer is? Dus dat er een derde partij is die gefraudeerd heeft, en daarbij ook de inloggegevens van deze student buit heeft gemaakt?’, vraagt de Geschillenadviescommissie aan de getuigen. ‘Ja, dat is theoretisch gezien mogelijk’, antwoorden de ict-medewerkers.

Huisregels

Voor de AFM-directie zijn de drie getuigenverklaringen en de gegevens op de keylogger genoeg bewijs. Hun conclusie is dat de Accountancystudent, met behulp van een keylogger, de inloggegevens van zijn docenten heeft verkregen, om ze te misbruiken voor eigen gewin.

Interim-directeur Jan van Casteren: ‘Met behulp van de inloggegevens heeft de student ons inziens mogelijk toegang gehad tot informatie die niet voor hem bestemd is, waarmee studieresultaten door hem zouden kunnen zijn beïnvloed. De student heeft zo doelbewust alle regels geschonden. Niet alleen de Avans-huisregels, maar ook de beroepscode van een accountant.’

De Accountancystudent wil nog graag zijn laatste tentamen voor zijn propedeuse maken op Avans. ‘En daarna zal ik zelf Avans verlaten. Er is voor mij geen toekomst meer hier op deze hogeschool. Er is een brief rondgegaan over mij en wat ik gedaan zou hebben, dus iedereen kijkt mij scheef aan. Ik wil hier niet blijven.’ Wat de AFM-directie betreft mag de student het laatste tentamen niet maken.

De uitspraak volgt over een paar weken. [LJ]