Apple meest populaire werkgever bij AMBM-studenten

Toekomstige werkgever

Studenten van de Academie voor Marketing and Business Management (AMBM) zien volgens het onderzoek liefst Apple op hun cv staan. Coca-Cola, Unilever, Google en Heineken doen het ook goed bij de studenten.

Eenderde van de respondenten geeft aan in de media en advertisement-branche te willen werken.

Eenderde (34 procent) van de respondenten geeft aan in de media and advertisement-branche te willen werken. Hierna gaat hun voorkeur uit naar management consulting (24 procent).

De studenten beantwoordden onder andere vragen over de voor hun belangrijkste aspecten die hun toekomstige werkgever, het salaris dat zij verwachten te verdienen als net-afgestudeerde en via welke kanalen zij zich hebben laten informeren.

Sterke leiders

Uitdagend werk, sterke leiders en een goede referentie voor een toekomstige carrière. Het zijn de drie belangrijkste aspecten die een werkgever moet bieden volgens de Avansstudenten. Ook gaven zij aan wat hun carrièredoelen zijn: ondernemend, creatief en innovatief zijn, een leider of manager worden en daarnaast willen ze ook nog een goede balans tussen werk- en privé leven.

Opvallend is dat Avansstudenten pessimistisch zijn over hun startsalaris na hun afstuderen. Ze verwachten een bruto startsalaris van 2.351 euro, terwijl de gemiddelde verwachting van Nederlandse studenten iets hoger ligt: 2.465 euro.

De belangrijkste carrièredoelen van AMBM-studenten: ondernemend, creatief en innovatief zijn, een leider of manager worden.

Verscheidenheid

In Nederland, Europa maar ook wereldwijd inventariseert Universum de wensen van (toekomstige) werknemers. Young professionals, maar vooral studenten zijn een belangrijke doelgroep.

In totaal vulden 6.000 Nederlandse studenten de vragenlijst in, waarvan 186 Avansstudenten. De vragenlijst werd tot nu toe alleen verspreid onder studenten bij de opleidingen bij de AMBM.

Het onderzoeksbureau wil ook de voorkeuren van studenten van andere academies inventariseren zodat zij wensen uit alle sectoren mee kunnen nemen. Via deze website kan je de vragenlijst invullen. [SD]