Moordzaken oplossen met augmented reality

Stiekem volgen

Drie CMD-studenten hebben stiekem een meisje gevolgd en gefotografeerd. Frederieke hebben ze haar genoemd. De studenten hebben een leven om ‘Frederieke’ bedacht. ‘Ze heeft een rijke, nette familie, maar ’s avonds verandert ze in een feestbeest’, zegt CMD’er Dette.

‘Frederieke’ heeft geen idee dat zij het onderwerp is van het fictieve project van de studenten. ‘Ze had helemaal niks door’, vertelt medestudent Daphne. De studenten hebben nog meer mensen gefotografeerd, maar die hadden het allemaal in de gaten. ‘Het is nog best lastig om dat onopvallend te doen met een grote camera’, zegt ze.

Kijk door de ogen van een blinde

‘We willen mensen laten ervaren hoe het is om blind te zijn’, vertelt student Robbin Kok. Hoe maakt zo iemand de dag door? Dat kon je ervaren in een lokaal waar een verkeerssituatie op een kruispunt was nagebootst. Je werd geblinddoekt, je kreeg een blindenstok en het lokaal was compleet donker gemaakt. Overal hoorde je voorbijrazende auto’s, bellende fietsers en andere verkeersgeluiden. Oversteken zonder enige vorm van oriëntatie blijkt nog best moeilijk te zijn. ‘We horen vooral dat iedereen veel respect krijgt voor blinde mensen. Het is namelijk hartstikke lastig om je alleen te oriënteren op geluid’, vertelt Robbin.

Chips-art

In een lokaal op de derde verdieping van de Lovensdijkstraat hing toch wel een heel bijzonder kunstwerk: chips aan dunne draadjes. ‘Wij hebben twee woorden gekozen: chips en doodskist, en we zijn daarop gaan brainstormen’, vertelt student Thomas van der Kuijl. Het resultaat? Een straal van licht, hangende chips en een geprojecteerde doodskist. ‘Van het overmatig eten van chips krijg je obesitas en door obesitas heb je meer kans om dood te gaan, zegt Caithlin Bergman.

Cluedo met afgehakte tong

Who killed Little Red Riding Hood? Deze vraag stond centraal bij de CMD-studenten die gebruik maakten van augmented reality. Met behulp van een app kon je voorwerpen verzamelen die door het gebouw verspreid lagen. Een soort real life Cluedo dus. Er waren complete kamers nagebouwd waar Roodkapje zich vaak bevond. Op haar studiekamer lag een afgehakte tong tussen een paar pannen en borden. Ook kreeg je een kamer te zien waar de moordenaar zich had voorbereid. Hij verzamelde foto’s en informatie van het meisje. Aan het einde van de rit kon je met alle aanwijzingen die je gevonden had, weten wie de moordenaar was. [TvG]