Terug naar overzicht

Ondernemersspecial: marketing voor het MKB

De eenmanszaak van Meertens verzorgt allerlei marketingdiensten voor het midden- en kleinbedrijf en de iets grotere bedrijven, het mkb+. ‘Ik schrijf marketing- en internetmarketingplannen voor die bedrijven, ik bedenk concepten en doe eventueel ook de uitvoering.’

Ongeduldig

Vorig jaar stopte hij na een maand of acht met zijn voltijdstudie Commerciële Economie. ‘Ik haalde hoge cijfers, daar lag het niet aan. Maar ik werd ongeduldig. Een eigen bedrijf lonkte. Dus besloot ik over te stappen naar deeltijd. Vijftig uur per week werk ik nu voor mezelf. Mijn ouders hebben wel meegedacht en gekeken of Marketing Original levensvatbaar zou zijn. En ik heb marktonderzoek gedaan.’

‘Kleine ondernemers hebben meestal niet de kennis en kunde, noch de tijd, om zich te verdiepen in een goede marketing’

Marketing Original bestaat officieel pas sinds september, maar Jeroen heeft al vijf klanten aan zich gebonden, en is in gesprek met nog vier nieuwe klanten. ‘Als opdrachtgevers heb ik bijvoorbeeld een autobedrijf, twee horecazaken, een motorverkoper. Kleine ondernemers hebben meestal niet de kennis en kunde, noch de tijd, om zich te verdiepen in een goede marketing.’

Lange tijd meedenken

Bedrijven huren Marketing Original in en wat Jeroen betreft het liefst voor een paar jaar: ‘Ik wil niet een website voor een bedrijf maken en dan weer vertrekken. Ik wil langere tijd meedenken met strategie, conceptontwikkeling, webactiviteiten, enzovoort. Een actie-marketingplan, voor een korte actie, kan ook. Bijvoorbeeld de marketing rondom een horeca-evenement of de kortingsweken voor winterbanden.’

‘Heeft een café wel Twitter nodig?’

Jeroen adviseert en bedenkt plannen en concepten. ‘Daarna kan een bedrijf kiezen om zelf de uitvoering te doen of die ook aan Marketing Original over te laten. In dat laatste geval ga ik verder: webteksten schrijven, grafisch vormgevers en fotografen regelen voor beeld, wedesigners voor een nieuwe site. Ook al zijn het soms kleine bedrijven, er komt meer bij kijken dan je denkt.’

Schoon en actueel

De deeltijdstudent houdt de social media bij voor bedrijven, maar denkt ook na over trends en mediakeuzes: ‘Heeft een café wel Twitter nodig? Past deze Facebook-post in de huisstijl en het jargon van het bedrijf? Social media zijn het moderne uithangbord. En een fysiek uithangbord aan je winkelpand, daar zorg je toch ook voor dat dat schoon en actueel is?’

Het marketing-denken zit dus in Jeroens bloed. Waarom niet gaan werken bij grote spelers als Shell of Philips? ‘Een marketingbaan met zeggenschap bij die gewilde bedrijven is maar voor een paar mensen weggelegd. In loondienst zou ik de vrijheid missen die ik nu als eigen baas heb. Ik hou van netwerken en persoonlijk contact. Nu zit ik zelf overal bij en ik heb invloed op alles. Mijn eigen ideeën worden uitgevoerd.’ [LJ]

Deze maand laten we bijzondere Avansondernemers aan het woord. Hier lees je de andere interviews met studentondernemers. 

De jaarlijkse ondernemersspecial van Punt ligt nu overal in de bakken en je kunt hem hier online lezen.

 

Meer lezen?