Punt04: indruk maken met je uiterlijk

Ijssalon en dansschool

‘Als ik aan het einde van de dag het ijs proefde en het was niet lekker, begon ik gewoon weer opnieuw.’ Bas van Hulsen, student Small Business en Retail Management, verbeterde jarenlang zijn ijs. In maart opent hij een tweede ijssalon. Bas is een van de vier studenten die in het nieuwe magazine vertellen over hun eigen bedrijf.

Zo runt Daisy Damen, student Management, Economie en Recht haar eigen dansschool, heeft Communication en Multimedia Design student Rosa Tijssen al zeven jaar een schoonheidssalon aan huis en brengt eerstejaars Bouwkundestudent Charlot Verheijen haar eigen tassenlijn uit: gemaakt van oude bekleding van NS-treinen.

Modellen

In Punt04 lees je ook een interview met drie Avansstudenten die naast hun studie bezig zijn met een modellencarrière. ‘De ene keer is het in Groningen, dan op Curaçao, dan in een loods of in een kasteel. Je komt op zoveel plekken en ontmoet zoveel mensen. Geen werkdag is hetzelfde’, zegt Babette de Koning, student Commerciële Economie in Breda.

Maar het is ook hard werken om aan opdrachten te komen en er wordt veel geroddeld in het wereldje. ‘Dan hebben modellen het onderling over een meisje dat is aangekomen of een slechte huid heeft. Op de werkvloer wordt altijd geroddeld, alleen gaat het in dit geval om je uiterlijk. Dan moet je wel sterk in je schoenen staan.’

Afstuderen bij eigen bedrijf

En waarom zou je tijdens je afstuderen keihard werken voor een opdrachtgever als je ook kan afstuderen bij je eigen bedrijf? Die mogelijkheid bestaat bij steeds meer opleidingen van Avans. Vooral het doorzettingsvermogen van de studenten wordt op de proef gesteld. ‘Het kost twee keer zoveel energie en tijd om af te studeren en te ondernemen tegelijk. De ideeën moeten ook nog op papier gezet worden. Zelfs studenten die fantastisch zijn voorbereid, kunnen het soms niet meer overzien of hebben last van koudwatervrees’, aldus Berry Timmers docent bij de Academie voor Marketing en Business Management in Breda.

In Punt04 ook het verhaal van Jack Ansems, student Bouwmanagement en Vastgoed, die een eigen stal heeft waar hij dure paarden traint. Tips voor beginnende ondernemers. Hoe overleef je als autonoom beeldend kunstenaar? En een antwoord op de vraag waarom Avans het zo belangrijk vindt dat studenten ondernemen tijdens de studie.

Punt04 ligt vanaf vandaag in de bakken en is hier digitaal te lezen. [AR]